GENT CORRENT

Gregorio Magno: «¿I si premiem la gent per anar a la feina en bici?»

Aquest biòleg sevillà ha creat una 'app' que permet a empreses i entitats públiques fomentar la mobilitat sostenible a través de concursos

3
Es llegeix en minuts
Juan Fernández
Juan Fernández

Periodista

ver +

Es va doctorar en Biologia i va treballar per al CSIC a Doñana, on es va especialitzar en ecologia i canvi climàtic, però la crisi el va obligar a triar entre emigrar o renunciar a ser investigador. Es va quedar i va buscar com a emprenedor una manera per materialitzar el seu somni: «Crear alguna cosa que tingués un impacte mediambiental positiu». La va trobar en Ciclogreen, una aplicació que converteix en un joc reptador l’experiència d’anar a la feina a peu, en bici, en patinet o en transport públic. L’última entitat a apuntar-se a la idea de Gregorio Magno (Sevilla, 1980) ha sigut la Universitat Autònoma de Barcelona. 

–¿Com funciona el seu invent?

–Hi ha dues modalitats. Per a empreses, ajuntaments i universitats creem plataformes per incentivar els seus empleats, veïns i estudiants a deixar el cotxe a casa i moure’s de forma sostenible. A canvi, reben premis i regals. Als usuaris particulars de l’aplicació els oferim la possibilitat d’obtenir descomptes i ofertes especials en multitud de botigues quan arriben a determinat nombre de quilòmetres fets en bici per la ciutat.

–Posi-me’n un exemple.

–Imagini’s que és un empresari i llança entre la seva plantilla el següent repte: els empleats que sumin més de 100 quilòmetres anant en bici a l’oficina en un mes participaran en el sorteig d’un sopar gratis al restaurant que triïn. La nostra aplicació confirma qui compleix el repte. Una acció tan senzilla com aquesta millorarà l’ambient de la seva empresa, augmentarà la felicitat i la salut de la seva plantilla i estalviarà a la seva ciutat els embussos i el CO2 que anaven a generar els cotxes que ara es quedaran a casa.

–¿Com se li va acudir la idea?

–Vaig descobrir una entitat nord-americana que oferia incentius econòmics als veïns que més reciclaven. Soc un amant de la bici i em preocupa la sostenibilitat de les nostres ciutats, així que em vaig preguntar: ¿i si premiem la gent que va a la feina en bici? Més tard ho vam estendre als trasllats a peu, en patinet i en transport públic. 

–¿Com s’aplicarà a la UAB?

–Els estudiants que s’inscriguin a www. mueveteporlauab.com i vagin en bici a la universitat podran aconseguir premis en forma de massatges, sopars per a dos, càmeres de fotos esportives, targetes regal o accessoris per a la seva bicicleta.

–¿Com si fos un concurs?

–Sí, es tracta d’aplicar tècniques de ludificació a la cura del medi ambient. La gent ho viu com un joc, però a la vegada està millorant la seva salut i la de la seva ciutat. Els usuaris de la nostra aplicació coneixen, minut a minut, quants diners s’estan estalviant, quines calories estan cremant i quant CO2 estan deixant d’abocar a l’atmosfera per anar en bici.

–¿No és estrany haver d’oferir aquesta pastanaga per promoure una cosa tan evident i saludable?

–Canviar els hàbits de la gent per la via de la conscienciació és molt lent, i les nostres ciutats no poden esperar més. S’ha de proposar mesures que tinguin impactes ràpids i immediats, i això d’oferir premis no és tan esbojarrat. A Europa van més enllà: en moltes ciutats de França i Noruega hi ha empreses que donen diners als seus empleats per cada quilòmetre que fan en bici per anar a treballar. Parlo d’euros, no de sortejos ni descomptes.

Notícies relacionades

–¿La gent respon com esperava?

–Sí, cada vegada més. Ja comptem amb 10.000 usuaris de l’app que han recorregut dos milions de quilòmetres de forma sostenible. Treballem amb 20 grans empreses i col·laborem amb set universitats i amb els ajuntaments de cinc grans ciutats. Però el que més em satisfà és pensar en les 500 tones de CO2 que hem evitat llançar a l’atmosfera des que vam començar aquesta aventura.