GENT CORRENT

José Antonio Lavado: "Si la teva empresa és responsable a la llarga t'anirà millor"

El consultor promou una altra forma de fer negocis basada en l'ètica i el bé comú, no només a guanyar diners

zentauroepp40385957 barcelona  02 10 2017 jos  antonio lavado director de bidea 171002191626

zentauroepp40385957 barcelona 02 10 2017 jos antonio lavado director de bidea 171002191626 / JOAN CORTADELLAS

3
Es llegeix en minuts
Juan Fernández
Juan Fernández

Periodista

ver +

A través de la seva consultora, Bidea, José Antonio Lavado (Basauri, 1960) ajuda les empreses a implantar sistemes de treball justos amb els empleats i sensibles amb el medi ambient. Amb eQuàliment, el seu altre projecte, ha aconseguit fer més eficient la gestió dels aliments solidaris. El seu programa de tallers en associacions empresarials persegueix introduir l’ètica en el món dels negocis. El president de l’Associació Catalana per al Foment de l’Economia del Bé Comú s’ha proposat que el teixit empresarial, a part de generar riquesa, també doni a llum «una societat més equitativa i sostenible».

–¿Corren bons temps per a la famosa Responsabilitat Social Corporativa (RSC)?

–Fa 15 anys havia d’explicar el concepte. Ara són les empreses les que em truquen demanant plans estratègics que els permetin cuidar el medi ambient i fórmules per desenvolupar estructures ètiques dins de l’organització. També sol·liciten tallers perquè els empleats interioritzin aquests criteris. Últimament treballem molt la gestió de la confiança.

–¿Què és això?

–Imagini que té la intenció de muntar una cimentera. Antigament ho hauria fet sense preocupar-se de res que no fos el seu benefici econòmic. Avui, en canvi, li convé tenir contents els veïns que viuen a prop de la seva fàbrica i l’administració local que li donarà els permisos per operar. Es tracta de guanyar-se la seva confiança escoltant els seus interessos i tenint-los en compte a l’hora de treballar.

–Les empreses no són oenagés, persegueixen beneficis econòmics. ¿Què guanyen implantant aquests criteris?

–Avantatges competitius: la responsabilitat i la sostenibilitat et permeten diferenciar-te. En el món empresarial s’imita tot, des dels productes que es fabriquen fins als sistemes de treball que s’utilitzen, però la confiança no es pot copiar, o la tens o no la tens. Em refereixo a la confiança dels teus empleats, dels teus proveïdors i dels teus clients, però també de la gent que viu on operes. La companyia que només persegueix el benefici econòmic s’arrisca a desaparèixer. Si la teva empresa és responsable, a la llarga t’anirà més bé. 

–Hi ha qui sosté que la RSC s’ha convertit en una etiqueta buida de contingut.

–Això va ser així fa anys pel mal ús que algunes multinacionals van fer d’aquest concepte. Recordo un acudit de Forges en què sortia un alt executiu dient-li a un ajudant: «M’han explicat que ara es valora molt l’honestedat, baixa a la botiga i compra-me’n un quilo». La responsabilitat social no és això, és una cosa que prèviament has de creure’t. Per això és important introduir l’ètica en la presa de decisió de les empreses. Curiosament, les pimes ho estan entenent millor.

–¿Ah sí?

–Des de fa uns quants anys desenvolupem un programa de bones pràctiques amb associacions empresarials catalanes i al final de cada curs aconseguim que 25 pimes incorporin als seus sistemes de treball diferents plans de responsabilitat social. Hi ha molta veritat en aquestes petites companyies. Han interioritzat que el benefici econòmic no ho és tot en la gestió empresarial.

–¿Què és l’economia del bé comú?

–Un sistema impulsat per l’economista austríac Christian Felber que afirma que no és necessari canviar el model capitalista, sinó modificar els criteris d’èxit que hi imperen. Es tracta que les empreses i les organitzacions que aportin més al bé comú tinguin més avantatges de cara a l’Administració i als consumidors. 

Notícies relacionades

–¿Per què es va unir a aquest moviment?

–Perquè suposava pujar un gran esglaó en l’objectiu que perseguim alguns: posar l’economia al servei de les persones, no a l’inrevés. Ara es tracta que cada vegada hi hagi més empreses operant segons aquest criteri.