Guanyar dimensió per competir

Guanyar  dimensió  per competir_MEDIA_1

Guanyar dimensió per competir_MEDIA_1

3
Es llegeix en minuts
Carmen Vela

Espanya ha canviat en aquests anys. No només ha deixat enrere una de les crisis més dures de la seva història sinó que, gràcies a les reformes empreses pel Govern, el creixement de l'economia espanyola va ser el 2016 superior al 3% i les perspectives són completament diferents de les que teníem fa tot just un lustre.

No obstant, ens hem d'allunyar de l'autocomplaença i emprendre noves reformes que permetin al nostre país posicionar-se com un actor rellevant en el panorama internacional, capaç d'afrontar els molts desafiaments que s'esbossen en el futur de totes les societats.

Un dels aspectes més importants que hem d'abordar amb certa urgència a Espanya és augmentar la dimensió de les nostres empreses. Nou de cada 10 empreses espanyoles amb assalariats són pimes, i la gran majoria són microempreses amb menys de 10 treballadors.

La reduïda dimensió de les societats espanyoles suposa un fre per incorporar més capital humà i capital tecnològic, per desenvolupar processos innovadors o per internacionalitzar la seva activitat. La conseqüència més evident és que no aconsegueixen la dimensió suficient per ser més productives i, conseqüentment, més competitives.

Les administracions tenen entre les seves responsabilitats l'impuls de l'activitat empresarial com a palanca del creixement de les societats, la generació de riquesa, el progrés i la formació d'ocupació de qualitat. El Govern ja ha fet passos per millorar la solvència de les empreses i facilitar el seu creixement, amb iniciatives legislatives diverses com la llei d'emprenedors, la reforma fiscal, la llei de foment de finançament empresarial, la llei de la morositat o la llei d'unitat de Mercat.

Però hem de fer més, sobretot en un context com l'actual en què la competitivitat i l'obertura a l'exterior de les nostres empreses constitueixen elements imprescindibles per al seu futur.

Des del Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat estem preparant mesures que ajudin les empreses a guanyar dimensió, cosa que els permetrà abordar inversions en innovació, afrontar les aventures internacionals, dotar-se d'un eficaç govern corporatiu, i en definitiva, comptar amb una capacitat més gran per competir.

En aquest sentit, estem portant a terme una revisió completa de tots els instruments dirigits a impulsar la competitivitat amb què compta el Ministeri. L'objectiu és racionalitzar i ordenar tots els vehicles de què disposem -les ajudes del CDTI, ENISA, ICEX o ICO, entre altres- per facilitar l'accés a les empreses i maximitzar l'impacte de la inversió pública.

Comptem a les empreses amb talent, tecnologia i capacitat innovadora. Els exemples entre les nostres grans empreses energètiques, financeres, tèxtils, turístiques o d'enginyeria són clars. Però també n'hi ha, i molts, entre les nostres pimes.

Només cal repassar els resultats d'un programa tan competitiu com l'Instrument Pime d'Horitzó 2020, dirigit a donar suport a aquelles petites i mitjanes empreses tradicionals o innovadores que tinguin l'ambició de créixer, desenvolupar-se i internacionalitzar-se a través d'un projecte d'innovació europea.

Notícies relacionades

Fins al moment 263 empreses espanyoles han aconseguit finançament a través d'aquest programa, fet que situa Espanya com el país que ha rebut més fons, amb un 15,4% del total percebut pels països de la UE-28. Entre els projectes espanyols n'hi ha de tota mena, des d'accelerar l'adopció de nanotecnologies de materials avançats, fins a innovadors fàrmacs per al tractament de tumors, envasos biodegradables o sistemes de seguretat i prevenció de desastres que combinen la informació procedent de satèl·lits i drons.

Demostrat el potencial i el talent espanyol per afrontar projectes avantguardistes i innovadors, el nostre objectiu ara és que cada vegada hi hagi més empreses espanyoles capaces de complir amb els ambiciosos criteris que estableixen els premis que concedeixen EL PERIÓDICO de Catalunya i el Banc Sabadell: empreses amb una trajectòria consolidada, creixement sostingut, projecció i connexió social, interconnexió empresarial, que acreditin una aposta clara per la innovació tecnològica, diversificades, obertes a nous mercats i/o digitalitzades. Per aconseguir-ho, un primer pas és aconseguir que les nostres empreses augmentin la seva dimensió.