L'Àsia, al capdavant

Les noies són millors que els nois en la resolució de problemes en grup

Per primera vegada un informe PISA es dedica exclusivament al treball en equip

jgblanco38989814 barcelona 21 06 2017 ambiente en la facultad de fisica de la170621142317

jgblanco38989814 barcelona 21 06 2017 ambiente en la facultad de fisica de la170621142317 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Efe

Les noies obtenen més bons resultats que els nois en la resolució de problemes en grup, indica l'OCDE al primer informe PISA dedicat exclusivament al treball en equip, on els països asiàtics es tornen a col·locar al capdavant.

De mitjana, segons aquest document, les estudiants superen en 29 punts els seus companys, una diferència que s'eleva a més de 40 punts a Austràlia, Finlàndia, Letònia, Nova Zelanda i Suècia, i que es redueix a menys de 10 a Colòmbia, Costa Rica i el Perú.

En total, les noies obtenen a l'OCDE 515 punts en la matèria, davant els 508 dels nois. Ronden aquest barem de referència països com Espanya, amb 508 i 485 punts, respectivament.

Benefici individual

L'estudi es va efectuar el 2015 en 32 països membres de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i 19 nacions o economies associades més i contrasta amb avaluacions individuals en coneixements específics, segons les quals les noies són millors en lectura, però pitjors en matemàtiques i ciències.

En aquesta ocasió es constata que les estudiants s'interessen més per les opinions dels altres i volen que els altres tinguin èxit, mentre que els nois veuen millor els beneficis individuals del treball en equip.

A més, l'OCDE reflecteix que, encara que els nois són més eficients a l'hora de completar una tasca i de trobar la informació necessària amb rapidesa, les noies mostren un comportament més cooperatiu i més entusiasme.

Més enllà de la diferència de gènere, els estudiants de Singapur (561), el Japó (552), Hong Kong (541) i Corea (538) són els que obtenen millors resultats en el treball en equip, davant els de Tunísia (382), el Brasil (412), Montenegro (416) i el Perú (418).

L'OCDE apunta que la nota obtinguda en diferents països en ciències, matemàtiques i lectura no sempre està associada a un millor lloc en aquesta ocasió, i precisa que països com els EUA (520) superen les expectatives.

La importància de la cooperació

L'organisme recalca la importància de preparar els estudiants per saber cooperar en un món que canvia cada vegada més ràpid i en què és necessari treballar amb gent de diferents cultures i idees.

El seu extensiu estudi adverteix en aquesta línia que només el 8% dels alumnes examinats poden solucionar problemes en un entorn de cooperació complex, percentatge que a Singapur puja al 21% i que ronda el 15% a Austràlia, el Canadà i Nova Zelanda.

Entre els factors d'influència figura l'activitat física: aquells que fan esport dos o més dies a la setmana superen en uns 20 punts els que no, però quan passen de quatre dies acaben 31 punts per sota.

Relació amb el professorat

Els que juguen a videojocs tenen un resultat final 32 punts inferior a aquells que no ho fan, mentre que la connexió habitual a internet o xarxes socials va associada amb una millora de set punts.

L'entorn social de l'alumne també té un pes destacable, encara que depèn dels països: de mitjana, els fills d'immigrants obtenen un resultat 36 punts inferior, però a Macau (Xina), Singapur i els Emirats Àrabs Units són millors que els natius.

Notícies relacionades

La relació mantinguda amb els professors, entre els mateixos alumnes i a casa es perfila igualment com un factor a tenir en compte, raó per la qual l'OCDE anima a revisar el sistema educatiu per afavorir la disposició a col·laborar, ja sigui en les assignatures existents o a través de nous programes.

"Els pares també poden suposar una diferència, perquè la cooperació comença a casa", conclou l'organisme, que amb aquest estudi volia suplir la falta d'una comparativa internacional al respecte.

Catalunya aconsegueix la quarta millor nota d'Espanya 

<span style="font-size: 1.6rem; line-height: 2.6rem;">Els<strong> alumnes madrilenys</strong> obtenen els millors resultats dins d'Espanya en la resolució de problemes en grup, mentre que els<strong> catalans se situen en quart lloc</strong>, indica l'OCDE al seu primer informe PISA dedicat al treball en equip. </span><span style="font-size: 1.6rem; line-height: 2.6rem;">La nota de Madrid, amb 519 punts, supera en 23 punts la mitjana espanyola, que amb 496 acaba quatre per sota del reflectit en el conjunt de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), que inclou en la seva avaluació 32 països membres i 19 nacions i economies associades més. </span><span style="font-size: 1.6rem; line-height: 2.6rem;">A la comunitat de Madrid la segueixen<strong> Castella i Lleó </strong>(517),<strong> Navarra</strong> (505) i <strong>Cataluny</strong></span><span style="font-size: 1.6rem; line-height: 2.6rem;"><strong>a</strong> (505), mentre que, a part d'<strong>Extremadura</strong> (474), en últim lloc, també resulten poc puntuats els alumnes d'<strong>Andalusia</strong> (483), el <strong>País Basc</strong> (484) i les <strong>Canàries</strong> (484).</span>