Els alumnes de sisè de primària retrocedeixen en Castellà, Matemàtiques i Anglès

El descens en el tram de notes més altes provoca una baixada global de resultats en les proves de competències

Els estudiants de final d'ESO d'aquest any per fi han assolit el nivell mínim de llengua estrangera

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Els alumnes catalans que aquest any acaben la primària han 'punxat' respecte als seus companys de promocions passades, segons els resultats de les proves de competències bàsiques presentats aquest dilluns per la Conselleria d'Ensenyament. En concret, la generació nascuda el 2004 ha empitjorat en comparació als de l'any anterior en Llengua Castellana -on han baixat 1,6 punts sobre 100-, en Anglès -en què el descens és menor, de només 0,8 punts- i en Matemàtiques -amb una caiguda de 2,1 punts-. L'única matèria en què s'han mantingut els resultats és en Llengua Catalana.

El descens es podria atribuir a la caiguda que han experimentat les notes més altes, és a dir, els nivells d'excel·lència. Així, entre els estudiants que l'any que ve passen a l'institut hi ha pocs suspesos (o pràcticament els mateixos que en anys anteriors), però també hi ha pocs estudiants molt destacats. És una promoció, per dir-ho d'alguna manera, de "gent molt normal". 

"Fa tres o quatre anys que les matèries de sisè de primària assoleixen correctament el nivell competencial exigible, les variacions són molt petites", ha dit el president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo, que ha restat importància als pitjors resultats.

MILLORES EN ANGLÈS

Mateo, que també ha presentat aquest dilluns els resultats de les proves d'avaluació de quart d'ESO, realitzades pels alumnes al mes de febrer, ha destacat, en aquest cas, la millora de nivell que s'ha registrat any rere any. Fins al punt "que finalment s'ha superat en Anglès la puntuació de 70, que és el mínim a partir de què es considera que l'estudiant té les competències bàsiques en una matèria". La nota global mitjana a Catalunya en aquesta llengua ha sigut de 71 punts, però segueix havent-hi una distància de 20 punts entre els alumnes d'instituts situats en zones d'alt poder adquisitiu i els centres de barris vulnerables.

Notícies relacionades

L'assignatura pendent entre els alumnes que acaben secundària, ha indicat Mateo, segueix sent la Geometria, matèria a la qual la Generalitat atribueix la caiguda de 0,6 punts que han registrat els estudiants d'aquest curs respecte als de l'anterior.

BOICOT POC RELLEVANT

Ensenyament ha informat també que finalment han sigut 247 els estudiants de sisè de primària que no han realitzat la prova d'aquest any, a la qual estaven convocats més de 77.000 escolars. El Consell Superior d'Avaluació estima que entre els absents estarien inclosos els anomenats 'insubmisos', les famílies dels quals van fer una crida a boicotejar les proves, perquè consideren que amb això Ensenyament està acatant les directrius de la LOMCE. La xifra d'alumnes que no van realitzar la prova diagnòstica de tercer de primària (també inclosa en la reforma del ministre Wert) va ser d'uns 600 estudiants, ha indicat Mateo.