LES ÚLTIMES TENDÈNCIES DE FITUR

La tecnologia digital transforma el model de negoci turístic

El sector d'oci més dinàmic de l'economia mundial aposta a Madrid per la realitat virtual

Les firmes més actives d'internet coronen el mòbil com a eina de recerca i urgeixen la inversió en R+D

spain tourism fair 94735-53992

spain tourism fair 94735-53992 / Francisco Seco (AP)

3
Es llegeix en minuts
Mercedes Jansa

El turisme ja no és només viatjar i veure coses; ara també implica experiències. La tecnologia digital està canviant totes les indústries i formes de negoci d’un sector que mou milions de persones a l’any (1.235 milions l’any passat) i genera el 10% de la riquesa mundial i milers de llocs de treball. El seu potencial de creixement és imparable en un món hiperconnectat, cosa que ha centrat l’edició d’aquest any de la Fira Internacional de Turisme (Fitur), que es clausura avui a Madrid i que espera arribar als 250.000 visitants.

    

La tecnologia és una eina extraordinària per connectar els sentits i els sentiments de qualsevol persona potencialment turista amb els interessos de les empreses que ofereixen els seus serveis d’oci, és igual que siguin de compres, aventures, golf, gastronomia o naturalesa. Ja no es tracta que cada ciutat, hotel o empresa de transports o aèria tingui la seva pròpia web i que l’oferta sigui atractiva i diversificada. Ara ja estem en el reconeixement biomètric, en el pagament telemàtic, la identificació per veu i fins i tot a viatjar sense sortir de casa.

    

Fa només dos anys, Fitur es va obrir a l’experiència virtual. Es van exhibir hotels sense finestres però amb el món als peus del viatger gràcies a la pantalla led del televisor i les ulleres de realitat virtual que el submergien en experiències molt pròximes al videojoc. Eren temps en què les reserves en agències de viatges físiques i els allotjaments tradicionals van cedir el lideratge als vols de baix cost i el lloguer turístic de particulars, sense intermediaris, en el món d’internet.

ÀMPLIA OFERTA

Tot això sembla obsolet aquest any. Un exemple: Andalusia ha presentat una càpsula immersiva per a vídeos en 360 graus i una eina per mostrar virtualment al visitant l’experiència que podrà sentir quan visiti la regió. Altres: es pot fer el Camí de Santiago en minuts, volar en parapent o recórrer el Duero en canoa.

    

Les tendències van ara per la combinació entre realitat virtual i realitat augmentada –un concepte que ha causat furor a la fira– i la tecnologia de cinquena generació per als telèfons mòbils, el dispositiu rei. «És el principal canal de recerques», va sentenciar Javier Bellido, director general d’eDreams a Espanya, al Fòrum Exceltur celebrat abans de la fira.

NOUS REPTES

En aquest mateix escenari, Gloria Guevara, presidenta del Consell Mundial de Viatges i Turisme (WTTC, en les seves sigles en anglès), va apuntar que les noves generacions, els anomenats mil·lennistes, «que han nascut amb un mòbil a la mà», exigeixen immediatesa, respostes ràpides i exclusivitat, un repte per a les empreses.

    

Perquè la indústria turística sobrevisqui a l’allau tecnològica (Fitur està plena d’aplicacions, sistemes operatius, programes, buscadors, rastrejadors, comparadors i assistents personals) es necessiten diners, i no pocs.  

    

Luis Maroto, conseller delegat d’Amadeus, empresa de referència en el sector, va assegurar en el fòrum que el futur del negoci passa per invertir en R+D i formar els treballadors. «La despesa en tecnologia es duplicarà en els pròxims 10 anys i arribarà als 150.000 milions d’euros el 2025», va destacar. I va advertir Espanya del seu retard en la matèria.

POCA INVERSIÓ

«Avui Espanya inverteix en R+D el 9,1% menys que el 2009, mentre que la Unió Europea hi inverteix el 27% més. Només el 14% de les empreses espanyoles venen els seus productes a internet, davant el 21% de la mitjana de la UE. Això hipoteca el nostre futur», va dir el conseller delegat d’Amadeus.

    

Les xarxes socials són el principal prescriptor de la indústria del turisme gràcies a la tecnologia mòbil i als joves, que representen el 35% de les compres al món, segons Irene Cano, directora general de Facebook per a Espanya i Portugal. 

Notícies relacionades

    

L’èxit de la indústria turística que creix cada any en viatgers i despesa ha de ser la palanca per reflexionar sobre el model de creixement que es vol per a aquesta activitat. L’any passat, 4.000 milions de passatgers van ser transportats per tot el món i sumaran 16.000 milions el 2050, de manera que no és casualitat que la tecnologia adquireixi una gran importància. 

Temes:

Turisme