Artesania mecànica única

Oriol Morató fabrica peces amb alta precisió des de Sant Quirze de Besora per a diverses indústries

zentauroepp41388321 oriol  morato180104232346

zentauroepp41388321 oriol morato180104232346 / Anna Mas Talens

2
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES / SANT QUIRZE DE BESORA

Quan era petit, Oriol Morató (Torelló, 1988) abans de Nadal ja escrivia la carta als Reis i demanava un mecano. Li encantava encaixar peces. Avui ho fa amb més precisió i professionalitat des de l’empresa de solucions mecàniques que va obrir a finals del 2014.

Entre els seus clients té el grup Red Bull Racing Scuderia Toro Rosso, per al qual va tenir la sort de treballar directament a la fàbrica de Faenza (Itàlia). L’equip de fórmula 1 va fitxar Morató perquè, en una fira internacional del sector del motor, l’escuderia va descobrir que havia resolt un problema tècnic de difícil solució que ells també tenien.

Morató el va resoldre en una de les màquines de fabricació de Soler & Palau, a la qual ell aportava els seus coneixements en programació de maquinària. En dues setmanes va resoldre també el problema als italians. Al cap de vuit mesos amb ells, es va trobar als 25 anys, amb un bon sou i confiança per la responsabilitat que li van donar, però també sol a Itàlia, en un poble de 25.000 habitants. I es va acomiadar.

Clients de prestigi

Clients de prestigiHavien començat a oferir-li feina a Catalunya i com a autònom es podia assegurar diversos clients. Un d’aquests va ser Toro Rosso, a qui havia dit adeu com a part de la seva plantilla i del qual es va convertir en consultor. També té a la cartera Seat; Indústria de Turbo Propulsors (ITP), fabricant de motors d’avió filial de Rolls-Royce; Grupo Aciturri i GAZC de Madrid, companyia especialitzada en la fabricació i muntatge de conjunts i peces per al sector aeroespacial.

Per impulsar l’empresa, Morató no va necessitar ni pàgina web, ni nom comercial. Els dos primers anys, va comptar amb 650.000 euros d’inversió i una valuosa ajuda d’arrencada del programa de desenvolupament rural Leader. Després en va tenir prou amb un parell de clients perquè el boca-orella corregués entre les indústries àvides d’un laboratori mecànic de precisió com el que havia muntat per fer prototipatge, motllos, matrius i utillatge. I el principal client, que suposa el 60% del negoci, el tenia molt a prop. «És el clúster de perfumeria de la Vall del Ges, empreses especialitzades en packaging del sector de perfums i cosmètica de grans marques. Els fem utillatges i matrius», comenta Morató.

Del global al local

Notícies relacionades

Del global al local«Normalment, de la teva experiència local passes al global. En el meu cas, des del global he arribat a aportar la meva experiència a fora a l’àmbit local, com a peça auxiliar de la gran indústria, i aprofitant les sinergies del territori», subratlla.

La seva empresa va tancar l’any passant superant els 160.000 euros de facturació. Uns 300 metres quadrats a Sant Quirze de Besora (Osona) són el seu espai de treball, on un empleat i un col·laborador autònom se serveixen amb ell de vuit màquines que esculpeixen peces úniques. Una de les màquines prové de Suïssa i data dels anys 60. Morató la va localitzar i la va adaptar a les seves necessitats com a proveïdor de precisions mecàniques per al sector de la perfumeria a Torelló, l’aeronàutica a Madrid i el País Basc, i l’automoció a Catalunya.