mercat immobiliari

La compravenda de locals comercials arriba als 3.700 milions

El 2017 es van fer 28.000 transaccions, de les quals el 70% no van superar el milió d'euros

El centre comercial Glòries, envoltat de cinc edificis d’oficines dels quals dos s’han venut.

El centre comercial Glòries, envoltat de cinc edificis d’oficines dels quals dos s’han venut. / FERRAN NADEU

1
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías

El mercat de la compravenda de locals comercials a Espanya va arribar a un volum total de 3.700 milions d’euros, amb més de 28.000 unitats que van canviar de mans durant els últims 12 mesos. El 70% de les transaccions no superen el milió d’euros, el volum mitjà de les operacions va pujar a 132.000 euros i la superfície estàndard va arribar als 163 metres quadrats, segons l’últim informe de la situació del mercat immobiliari que elabora Solvia, el servicer, del Banc Sabadell.

L’informe destaca que un 67% dels compradors són empreses, mentre que el 33% de les operacions van ser compres de particulars. El denominat middle market (transaccions entre 0,5 i 10 milions d’euros) va arribar als 1.179 milions d’euros.

Com passa en la resta de les activitats immobiliàries, el pes de Madrid i Barcelona sobre el conjunt del mercat de locals comercials d’Espanya és molt elevati va suposar a prop d’un 47% del total. La rotació va ser del 21,7%; és a dir, canvien de mans anualment un de cada cinc locals que es posen al mercat. Aquesta rotació és superior en províncies com per exemple Màlaga o Biscaia.

Notícies relacionades

Madrid i Guipúscoa registren els preus mitjans del mercat més elevats: arriben als 1.500 euros per metre quadrat. Pel que fa a rendes, només les províncies de Guipúscoa, Madrid, Màlaga i Alacant superen els 8 euros al mes per metre quadrat de renda mitjana. Així, el local comercial es consolida com una de les inversions immobiliàries més rendibles. Es pot arribar a rendibilitats brutes del 7,4% (entre el 4,5% i el 6% en el cas d’ubicacions en zones prime).  A Madrid i Barcelona, les rendibilitats mitjanes se situen entre el 6,2% i el 6,6% respectivament.

El fort ritme en la creació d’ocupació, l’augment de la renda disponible i de la confiança dels consumidors, l’auge del turisme comercial i l’entrada de nous operadors i l’expansió d’altres d’establerts constitueixen aspectes a favor d’aquest tipus d’inversió. No obstant, l’elevada densitat de centres comercials en relació amb altres països del nostre entorn, l’auge de l’e-commerce així com del clic & collect per part de les grans superfícies comercials suposen una amenaça per a aquesta tipologia d’actius.