paqueteria

Correus eleva el 50% l'activitat aquest Nadal

L'auge del comerç electrònic dispara els enviaments postals en uns moments de restriccions en l'operador públic

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso

L’activitat postal de l’empresa pública Correus s’ha disparat un 50% durant els mesos de novembre i desembre com a conseqüència de les compres on line. El dia dels solters a la Xina (11 de novembre), la Ciberweek (Black Friday Ciber Monday) i el Nadal s’han convertit en un còctel imparable per al comerç electrònic a Espanya i, de passada, per a les empreses de missatgeria, inclosa també Correus.

Fonts de la companyia pública reconeixen que el creixement del volum de paquets derivats directament del comerç on line «ha pujat per sobre del 20% en els últims anys», encara que en el cas de Correus ha sigut «molt més accentuat» al sumar-s’hi a més l’alça general d’aquest segment de negoci postal de paqueteria. 

El mètode a Correus que serveix per avaluar l’impacte d’aquestes promocions a internet consisteix a «comparar el nombre d’enviaments mitjà de qualsevol mes amb el total en els mesos de novembre i desembre». El 2016, es va detectar un increment del 80% al desembre respecte a la mitjana, però menys al novembre. En el cas de la paqueteria d’importació, l’alça va ser del 17% el novembre del 2016, però aquest any ha sigut molt superior. I reconeixen a Correus que esperen en els dos mesos «increments espectaculars, superiors al 50% respecte a la mitjana mensual, tant en la paqueteria nacional com internacional». 

L’impacte d’aquestes promocions concretes a escala internacional no és immediat. «Sempre hi ha uns dies de marge entre les dates de celebració, en què es generen els enviaments, i el seu reflex en l’augment del nombre de paquets per gestionar, que es nota una mica més tard», expliquen fonts de la companyia. 

Davant la previsió que era necessària més capacitat per gestionar els enviaments, el sector va disparar les contractacions. Tant l’operador públic com les empreses privades van haver d’adequar les seves capacitats al repte del novembre i el desembre d’aquest any. Es calcula que el sector de la logística i el del transport van haver d’elevar les plantilles al voltant del 17,5%, fins prop d’un milió de treballadors. El secretari general de la patronal UN, Francisco Aranda, va arribar a quantificar en dos milions els paquets gestionats diàriament durant els moments de més trànsit postal. 

A Correus, amb dificultats per a la contractació de més personal, l’estratègia prevista davant l’alça progressiva del trànsit de paqueteria consisteix a potenciar els enviaments urgents i els punts d’entrega. Els dispositius automàtics per a l’entrega de paquets haurien de ser una solució davant les restriccions pressupostàries que impedeixen la millora de la xarxa postal amb contractacions fixes. 

MENYS PRESSUPOST

Notícies relacionades

I és que la plantilla del servei postal ha anat descendint de mica en mica. El desembre del 2012, va passar a ser de 55.775 treballadors (davant dels 58.967 que hi havia només 12 mesos enrere); el 2013, era de 53.264; el 2014, de 51.275; el 2015, de 50.153, i el 2016, de 49.785 empleats. El descens es produeix en uns moments d’auge en l’activitat postal. Paral·lelament, el Govern de Mariano Rajoy va reduir en un terç la partida destinada a Correus en els Pressupostos Generals de l’Estat per al 2017, fins a 120 milions d’euros. 

Al còctel que suposa l’auge del comerç on line s’hi uneixen ara el menyspreu de l’activitat postal pública, amenaçada per les restriccions pressupostàries i la falta de personal. L’amenaça de mobilitzacions segueix en l’aire per part dels sindicats, que preveuen una vaga a Correus en el primer trimestre del 2018 si no s’amplia el pressupost.