segona condemna pel cas

Set anys de presó als EUA a un ex-executiu de VW pel 'dieselgate'

El directiu és condemnat per no informar les autoritats dels dispositius fraudulents utilitzats en els motors

lpedragosa36817896 volkswagen   oliver schmidt170109183924

lpedragosa36817896 volkswagen oliver schmidt170109183924 / JOE WILSSENS HANDOUT

2
Es llegeix en minuts

Oliver Schmidt, ex-executiu de Volkswagen (VW) que es va declarar culpable de frau pel seu paper en la implementació del trucatge dels motors dièsel (Dieselgate) de la companyia alemanya als EUA, va ser condemnat aquest dimecres a Detroit a set anys de presó i a una multa de 400.000 dòlars. A Europa, l'escàndol no ha tingut repercussió penal per als directius del grup Volkswagen.

Schmidt, de 48 anys i que va estar a càrrec de les comunicacions entre VW i les agències reguladores dels Estats Units entre el 2012 i el 2015, va rebre la màxima sentència i multa possible. L'exdirectiu de VW, que va ser el primer executiu del fabricant alemany detingut per les autoritats nord-americanes pel frau dels motors dièsel, estava a la presó des del gener d'aquest any i es va declarar culpable l'agost passat de participar en una trama per ocultar les emissions reals dels vehicles.

Sis executius més de la companyia han sigut encausats per l'escàndol i s'enfronten a penes de presó als Estats Units. A l'agost, James Liang, enginyer responsable que els motors dièsel de VW complissin les normes dels EUA, va ser condemnat a tres anys i quatre mesos de presó i a pagar una multa de 200.000 dòlars.

També estan encausats Heinz-Jakob Neusser, que va ser responsable de desenvolupament de motors de VW; Jens Hadler, també encarregat de motors; Richard Dorenkamp, que va capitanejar l'equip que va desenvolupar motors dièsel per a EUA; Bernd Gottweis i Jürgen Peter, tots dos a càrrec del control de qualitat.

Per no informar

Segons es va establir durant el judici, Schmidt va saber de l'existència del software per trucar els motors l'estiu del 2015, però no en va informar les autoritats nord-americanes durant les converses que va mantenir amb els reguladors.

Entre el 2012 i el 2015, Schmidt va residir als Estats Units i va ser el responsable de garantir que els vehicles de VW complissin les regulacions nord-americanes sobre emissions. El març del 2015, poc abans que esclatés l'escàndol, Schmidt va ser ascendit i va tornar a la seu del fabricant d'automòbils a Wolfsburg (Alemanya), des d'on va exercir un paper clau a l'hora de respondre a les agències reguladores dels Estats Units sobre el trucatge dels motors dièsel.

Notícies relacionades

El setembre del 2015 es va saber que VW havia trucat durant anys els motors per amagar que les seves emissions d'òxids de nitrogen, un producte cancerigen, eren molt superiors al permès per la legislació nord-americana.

El fabricant va reconèixer poc després el trucatge d'uns 600.000 automòbils als Estats Units i l'any passat es va comprometre a pagar més de 25.000 milions de dòlars en multes i indemnitzacions als Estats Units.