NOVES IDEES DE NEGOCI

Lupa en el supermercat

Una empresa xilena porta a Barcelona un nou sistema integral que evita minves de productes

41135492 601

41135492 601 / Carlos Valbuena Junquera

2
Es llegeix en minuts
Carme Escales

Aterrar en un país gràcies a un contracte és el que ha fet Grupo Alto, la firma xilena que va néixer per acabar amb els furts apoderant els ciutadans (www.grupoalto.es). I ha arribat a Barcelona amb un primer encàrrec firmat amb Caprabo. La cadena catalana va descobrir el seu sistema de treball, que evita la desaparició de producte a les botigues, en un congrés mundial sobre prevenció de pèrdues en superfícies comercials. I va fitxar els seus serveis.

¿Com funciona? Primer s’estudien les vulnerabilitats de cada establiment. Es calcula que a Espanya hi ha cada any 1.800 milions d’euros de pèrdues desconegudes en el sector retail (segons dades de l’AECOC). Això és, la diferència entre l’inventari d’articles amb què es creu que es compta i el que en realitat es té a les botigues i als mercats minoristes. I es calcula que, d’aquestes pèrdues, aproximadament el 20% es deuen a fraus dels mateixos treballadors; el 60% desapareix en furts, i el 20% restant es deu a errors de procediment.

Un programari dissenyat per Grupo Alto combina informació de la mateixa empresa i la que aporten els seus empleats, amb dades de la indústria en general, per radiografiar el risc objectiu de robatori i de pèrdues.

Formar i informar

«Després del diagnòstic, preparem cursos de formació i campanyes de sensibilització dels empleats per involucrar-los en la detecció i la prevenció de les pèrdues», explica la directora general del grup a Espanya, Alejandra Mardones. I si es registra un delicte, «cada establiment té assignat un advocat que acompanya a posar la denúncia a la policia i, si cal, perquè hi ha hagut violència, també el comunicat mèdic», assenyala Mardones.

Es tracta de dissuadir el delinqüent apoderant els empleats amb informació i preparació per detectar i denunciar. De fet, el sistema integral de Grupo Alto també analitza per què no es denuncia. Por, pèrdua de temps a l’anar a denunciar i judicis a llarg termini o denúncies sense efectivitat són les causes més freqüents. «Un dels valors del nostre servei és que alliberem de tot aquest problema l’encarregat de la botiga», precisa Mardones.

Segell de protecció

Notícies relacionades

El model de negoci es basa en el cobrament d’una quantitat fixa al mes pels serveis contractats en cada botiga, amb una durada mínima de 18 mesos per poder fer el seguiment complet de la reducció efectiva de pèrdues, que pot arribar a ser de fins al 70%.

L’equip del grup xilè va desembarcar a Espanya l’abril de l’any passat. Té la seu a Barcelona, on treballen 17 persones en coordinació amb una vintena de col·laboradors en diferents països. Va començar en 50 supermercats de Caprabo a la capital catalana i ara opera en tots els d’aquesta firma a l’àrea metropolitana. Fins ara ha invertit aquí 1,5 milions d’euros i l’any que ve espera facturar dos milions d’euros i començar a aplicar el seu mètode antipèrdues en centres de distribució.