TRANSPORT AERI

Els bitllets d'avió pugen una mitjana del 5,5%

L'augment de les tarifes es produeix malgrat la rebaixa de les taxes que cobra Aena a les aerolínies

zentauroepp39602753 barcelona 08 08 2017   principio de acuerdo de la empresa eu170808224841

zentauroepp39602753 barcelona 08 08 2017 principio de acuerdo de la empresa eu170808224841 / CARLOS MONTANYES

2
Es llegeix en minuts

El preu dels bitllets d'avió va pujar a l'octubre malgrat que les aerolínies disfruten de costos més baixos per les taxes que paguen als aeroports espanyols. Les aerolínies que operen a Espanya van pujar un 5,5% el preu mitjà dels bitllets a l'octubre en comparació amb el mateix mes del 2016. En canvi, les taxes aeroportuàries que percep Aena per l'ús dels aeroports van baixar un 2,2% l'1 de març.

L'encariment del preu mitjà dels bitllets d'avió queda reflectit en les dades de l'índex de preus de consum (IPC) corresponents a l'octubre passat publicats per l'Institut Nacional d'Estadística (INE). La pujada apunta que les companyies aèries no estan traslladant aquesta rebaixa de taxes al cost dels vols, informa Servimedia.

Noves rebaixes d'Aena

Segons el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) aprovat pel Govern, la rebaixa del 2,2% de les taxes s'aplicarà també en els quatre pròxims exercicis, fins al 2021. A més, entre el 2022 i el 2025 s'estableix que les taxes no podran pujar. A partir del març del 2018, les tarifes d'Aena tornaran a baixar una mitjana del 2% després del vistiplau de la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC).

De fet, en el conjunt dels 10 primers mesos del 2017, el preu dels bitllets d'avió acumula una pujada del 2,8% i, en termes interanuals, només ha baixat una vegada des que s'aplica la reducció de taxes, concretament al mes de març, quan només es van reduir un 0,2%.

En aquesta caiguda hi podria haver influït el fet que la Setmana Santa del 2016 va tenir lloc aquell mes, a diferència d'aquest any, que va caure a l'abril, mes en què els bitllets aeris es van encarir un 6,1% en comparació amb l'any anterior. 

Al maig, per la seva part, la pujada va ser de l'1,1%, el juny, del 6,6%, el juliol, del 3%, l'agost, del 6%, i al setembre va tocar sostre amb el 10,6%. Pel que fa al tipus de vols, els bitllets per volar a l'estranger s'han encarit des de començament d'any, concretament un 4,2%, davant el descens de l'1,7% experimentat pels vols entre aeroports nacionals.

Increment de la demanda

Paral·lelament a la pujada del preu dels bitllets, s'està produint un fort increment de la demanda ja que, fins a l'octubre, segons les últimes dades oficials d'Aena disponibles, el trànsit de les aerolínies es va incrementar un 8,1% i va arribar als 216,3 milions de passatgers. En aquest últim mes la pujada va ser del 6,5%, amb 22,8 milions de passatgers.

Notícies relacionades

Les aerolínies de baix cost van transportar més de 40,4 milions de passatgers a Espanya de gener a octubre, xifra que suposa un 13,9% més respecte al mateix període del 2016. Per contra, les companyies tradicionals van traslladar més de 36,6 milions de viatgers en els 10 primers mesos de l'any, un 3,5% més que el mateix període de l'any anterior, del total de 77 milions de viatgers internacionals que van arribar per avió de gener a octubre, un 8,7% més que un any abans.

Entre les companyies de baix cost, RyanairEasyJet Vueling segueixen liderant el rànquing, concentrant entre totes tres el 66,5% del volum de passatgers generats enlow costi el 34,9% del total del flux aeri internacional rebut a Espanya.