APOSTA PEL PRAT

Les aerolínies ofereixen el 13,4% més de seients a Barcelona a l'hivern

En el global de la xarxa d'Aena el nombre de places augmenta l'11,3%

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Ni els atemptats de l'agost a Barcelona i Cambrils ni la crisi oberta pel debat secessionista sembla que passin una gran factura a l'aeroport de Barcelona-el Prat. La instal·lació, clau per al turisme i els negocis de la ciutat, segueix amb el seu progrés anual i apunta a temporada d'hivern rècord: les aerolínies no donen l'esquena a la instal·lació i per a la campanya hivernal, que va començar el diumenge 29 d'octubre i finalitza el 24 de març del 2018, oferiran prop de 21 milions de places, cosa que representa el 13,4% més que en la temporada d'hivern del 2016.

L'aviació comercial divideix l'any en dos períodes: estiu (temporada alta) i hivern (temporada baixa). Les companyies sol·liciten amb mesos d'antelació l'oferta desitjada, i pot haver-hi canvis per part de les aerolínies. A més, no es tracta de reserves, sinó d'oferta, i per això no són les xifres de passatgers definitius. No obstant, sí que és un bon indicatiu de per on pot anar la resposta dels passatgers, ja que l'oferta de les aerolínies significa l'aposta que fan per una instal·lació o altra.

D'aquesta manera, segons les dades d'Aena, les aerolínies semblen no acusar la temuda frenada de la demanda. Tant a l'agost com al setembre, la instal·lació va seguir creixent, encara que és cert que a un ritme lleugerament inferior a mesos anteriors. Així, a l'agost el nombre de passatgers al Prat va augmentar el 5,2% i al setembre, el 6,4%. En els nou primers mesos de l'any, per la instal·lació han passat 36,7 milions de passatgers, cosa que representa el 7,7% més que en el mateix període de l'any anterior.

Aquest passat cap de setmana va començar la temporada d'hivern, menys important quant a nombre de vols i places ofertes que la d'estiu, però també un indicatiu de la situació. En aquest context, segons l'augment de les places ofertes del 13,4%, sembla que les aerolínies no temen una caiguda de la demanda a Barcelona.

Principals aerolínies

Vueling, la principal aerolínia de la instal·lació catalana (36% del trànsit), serà també la que més creixi. La companyia va anunciar abans d'estiu la seva nova estratègia era precisament reduir l'estacionalitat i comptar amb una xarxa de rutes i freqüències més robusta i consistent durant tot l'any. És per això que aquest hivern oferirà 7,5 milions de seients des de Barcelona, el 19% més. Suma rutes a València, Beirut (Líban), Dubrovnik (Croàcia), Kíev (Ucraïna), Nuremberg (Alemanya) i Olbia (Itàlia), i estén la operació a Oslo, Göteborg, Hèlsinki i Copenhaguen.

Ryanair, la segona companyia en nombre de passatgers a Barcelona (gairebé el 15% des de començament d'any), també creixerà aquest hivern a la instal·lació catalana. En total, oferirà 46 rutes, amb les novetats de Cracòvia (Polònia), Luxemburg, Praga (República Txeca), Venècia (Itàlia) i Frankfurt (Alemanya), a més d'ampliar serveis a Brussel·les Charleroi (Bèlgica) i Nàpols (Itàlia). La firma no dona xifres de creixement a l'hivern, encara que en el global anual va anunciar que augmentaria la seva presència al voltant del 10%.

Mentrestant, l'aerolínia que més creix a Barcelona, Norwegian, reduirà la seva capacitat a la ciutat. Redueix el nombre de seients oferts el 18%, fins a 652.000, principalment perquè han deixat d'operar els corredors amb Bilbao i Palma. En canvi, ara centra la seva aposta en els vols de llarg radi: 105.000 dels seients oferts són per als vols a Amèrica del Nord (Nova York, Los Angeles, San Francisco i Miami) .

Destins

Per destins, destaca l'augment de les places disponibles per a vols intercontinentals des de Barcelona. Segons dades d'Aena, destaca el creixement dels vols a Amèrica del Nord, amb un augment del 84,4%, fins als 463.222 seients programats. A l'Àsia s'oferiran un total de 193.384 places, el 65,4% més, mentre que al mercat llatinoamericà l'oferta augmenta el 57,6%, fins als 344.064 seients programats.

En total, durant la temporada d'hivern s'oferiran fins a 43 noves rutes des de Barcelona a altres destins.

Xarxa d'Aena

En el conjunt de la xarxa d'aeroports d'Aena, les companyies aèries han programat 102,6 milions de seients per a la temporada d'hivern, cosa que suposa un augment de l'11,3% respecte del mateix període de l'any anterior.

Notícies relacionades

El nombre de moviments programats també augmenta un 11,3%, amb una mica més de 620.000 operacions comercials.

L'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas és el que més vols ha programat, amb més de 26 milions de places, cosa que representa el 7% més.