HISTÒRIES MÍNIMES

Bookish: factoria de lectors

Bookish transforma la venda de llibres per subscripció en experiència literària

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

2
Es llegeix en minuts
Carme Escales / Barcelona

El novembre del passat any va néixer Bookish. Amb 25.000 euros de familiars i amics, Nam Nguyen (Brussel·les, 1983) i Tomás Casals (Barcelona, 1982), van posar en marxa a Barcelona una start-up que ofereix subscripció literària sense permanència. Per 21,95 euros al mes, despeses incloses, els subscriptors reben a casa una novetat literària publicada en els últims 30 dies, fins i tot en algun cas, pot no estar encara en el mercat. L’exemplar s’acompanya d’una il·lustració d’un dibuixant de prestigi diferent cada mes, una guia il·lustrada sobre la lectura que Bookish envia a domicili i un detall vinculat al llibre per viure millor l’experiència. Perquè d’això es tracta, d’estimular la lectura a través de disfrutar-la.

Nguyen i Casals van detectar la falta d’estímuls en el sector editorial per aconseguir nous lectors. «Els materials per estimular la compra s’han renovat molt poc», afirma el cofundador de Bookish i responsable dels seus departaments de Màrqueting i Producte, Tomás Casals. «En canvi, plataformes com Netflix, Sky, Spotify i Movistar+ han revolucionat els seus sectors: Avui veiem més sèries i pel·lícules i escoltem més música –compara–. Vam investigar què es feia per empènyer un sector editorial que mou a l’any uns 2.100 milions a Espanya, i vam veure que no hi havia models nous, més enllà de la venda on line activada per les llibreries». 

Diana en la selecció

¿I com van arribar ells al seu model? El primer factor en què es van fixar era «el poc temps que tenim tots en l’actualitat». «Les llargues jornades laborals ens limiten molt el temps de les compres. I el model de subscripció les facilita», expliquen els impulsors de Bookish. «A més, cada vegada s’edita més, i per això  ens encarreguem de fer un recorregut per la literatura que es publica, amb l’objectiu de suscitar les ganes de llegir amb una bona selecció, la presentació i la comoditat de rebre’l a casa, com una sorpresa al mes», detallen. El seu model de negoci és lleuger i escalable, «amb mínima inversió, màxima rendibilitat». Una única selecció editorial s’envia mensualment als subscriptors, amb opció d’una modalitat regal per enviar el llibre a un tercer durant 3, 6 o 9 mesos.

800 subscriptors

Notícies relacionades

A Bookish hi treballen cinc persones, i en els seus primers 11 mesos ha sobrepassat els 120.000 euros de facturació. Tenen uns 800 subscriptors, acords amb més de 20 editorials i un creixement mensual del 25%. Per a finals d’any preveuen superar els 148.000 euros. Fa dues setmanes van iniciar una ronda de finançament a The Crowd Angel per aconseguir 200.000 euros de cara a accelerar el creixement i augmentar els marges bruts del negoci. Ja han aconseguit el 60%, amb tiquets mínims de 3.000 euros.

«L’any que ve esperem facturar 360.000 euros, i comptar amb 2.500 subscriptors i vendre 18.000 llibres a l’any», apunta el cofundador i conseller delegat de Bookish, Nam Nguyen. Nou milions d’euros és la facturació que s’han proposat per al 2020, una vegada hagin desembarcat el seu negoci a Llatinoamèrica, el 2019.