FIRA

La marea de la connectivitat

El Saló Nàutic de Barcelona aposta per la innovació amb 'apps' que controlen la seguretat i comanden el vaixell a distància

Les vendes de naus creixen el 9% fins al setembre

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

3
Es llegeix en minuts
Patricia Martija / Barcelona

Els avenços tecnològics arriben a la nàutica, i aquest canvi es percep en els vaixells d’esbarjo exhibits aquests dies als molls d’Espanya i de la Fusta del Port Vell de Barcelona. La 56a edició del Saló Nàutic Internacional de Barcelona, que tanca avui, ofereix al públic una fira cada vegada més enfocada a les innovacions. Els visitants, una gran part estrangers i amb un gran poder adquisitiu, aprecien així com el sector se suma al negoci de les aplicacions. 

Entre les atraccions d’aquesta cita, que ocupa 23.000 metres quadrats, hi ha descobrir, per exemple, com és possible comandar un vaixell amb un rellotge intel·ligent. O fins i tot saber, a molts quilòmetres de distància, l’estat de l’àncora. 

Una de les aplicacions que es presenten és SmartBoat. A través de diversos sensors i dispositius, aquest programa permet conèixer en temps real i via remota diversos paràmetres de seguretat del vaixell. Des del sofà, el propietari pot controlar l’estat de les bateries, descobrir possibles fuites d’aigua o saber la temperatura de les màquines, entre moltes altres dades.

Compartir informació

La navegació també es facilita amb l’aparició de les apps. Una de les presentades, EasyPort, ofereix un ampli catàleg de serveis al navegant: informació dels ports més pròxims, punts de reparació i manteniment d’embarcacions, elements de seguretat i la meteorologia del lloc.

La proliferació d’aplicacions per a navegants permet, a més a més, que els usuaris comparteixin informació rellevant, que poden pujar al núvol. És possible accedir a dades de manera molt fàcil i ràpida sobre cartes de navegació, ubicació de banc de peixos, platges i cales i moltes altres informacions.

El saló manté la línia del 2016: aposta per la innovació. Per Luis Conde, president de la cita, «l’aposta per la tecnologia i la innovació del sector serà clau per al futur d’un sector que apunta cap als vaixells més manejables, sostenibles, segurs i connectats». I, a més a més, a l’aspirar a ser l’aparador de tendències del sector, això repercuteix en la mostra de vaixells. 

A més a més de la tecnologia, les embarcacions són les altres protagonistes. En la mostra s’hi exhibeix el Rodman Spirit 31, una de les primeres naus connectades disponibles actualment al mercat. Un altre dels vaixells estrella del saló és el Greenline 40 Hybrid. L’embarcació combina un motor dièsel amb un d’elèctric, amb una autonomia de 20 milles nàutiques. Una opció més amable amb el medi ambient, però no apta per a totes les butxaques: se’n poden adquirir a partir de 270.740 euros. I, tot i així, un preu modest en comparació amb altres iots que s’exposen a la fira.

Notícies relacionades

Entre les gairebé 700 embarcacions, els visitants hi poden veure iots de luxe amb preus d’un milió d’euros. I els números poden ser fins i tot més alts: també hi ha vaixells que arriben als 15 milions. Tot plegat, sense comptar les despeses de manteniment.

Les vendes, que van baixar dràsticament durant la crisi, pugen respecte a l’any passat. Segons un informe de l’Associació Nacional d’Empreses de Nàutica (ANEN), des del mes de gener fins al mes de setembre del 2017 s’han matriculat a Espanya un total de 4.732 embarcacions, davant les 4.332 registrades en el mateix període del 2016 (el 9,23% més). Del total, 1.475 són destinades a ús de lloguer (31%), un mercat que ha crescut el 25% respecte a l’any passat, cosa que reflecteix clarament que el xàrter nàutic segueix a l’alça entre les opcions es collides pels aficionats de la navegació d’esbarjo.