TRANSPORTS

Air Nostrum demana permís per operar el tren Madrid-Barcelona-Montpeller

L'aerolínia vol fer la competència als trens de RENFE amb dues sortides diàries

zentauroepp40437543 air nostrum171006204520

zentauroepp40437543 air nostrum171006204520 / Miguel Lorenzo

3
Es llegeix en minuts
NACHO HERRERO / VALÈNCIA

La companyia aèria Air Nostrum espera operar el seu primer tren des de Madrid a Montpeller amb parades a Saragossa, Barcelona, Perpinyà i Narbona a partir del 5 d’octubre del 2018, és a dir, en menys d’un any. La societat valenciana ha demanat el permís a la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) a través de la companyia Intermodalidad de Levante SA, després de ser l’única companyia privada que va presentar al·legacions als requisits que va decidir la CNMC al setembre i d’haver obtingut a final del 2016 la llicència per al mercat ferroviari.

L’informe presentat per ILSA porta la firma de Víctor Bañares, l’exdirectiu de Renfe a qui va fitxar fa un any i mig per preparar el seu aterratge en aquest sector i detalla que hi hauria dues sortides diàries des de Madrid, la primera a les 7.45 i la segona a les 15.30, i que la durada del viatge seria de 5 hores i 47 minuts, la mateixa que la dels trens de Renfe. El primer comboi arribaria al seu destí final a les 13.42, i el segon, a les 21.17 hores. De Montpeller hi hauria dues sortides més, el primer tren sortiria a les 7.00, amb arribada a Atocha a les 12.47 hores, i el segon, a les 15.30, amb arribada a les 21.17. De fet, s’explica que el servei es faria amb el model AVE S100 de 347 places i s’adjunta un enllaç que remet al servei de lloguer de Renfe. En total, faria 3.800 quilòmetres al dia i podria arribar a transportar gairebé 1.388 viatgers per jornada, és a dir més de mig milió a l’any.

EL CARAMEL DE BARCELONA / Amb els mercats nacionals sense liberalitzar fins al 2020, segons l’ordre de Foment, les empreses privades només poden optar de moment per rutes internacionals. Per això ILSA insisteix en el seu informe en el fet que la ruta Madrid-Montpeller està maltractada per Renfe i la SNCF francesa, tant pel que fa a horaris com a freqüència. «L’oferta de serveis, tant de Renfe com de la SNCF, ha negligit tradicionalment l’atenció als mercats considerats perifèrics, i encara més si són de caràcter internacional», assenyala l’informe, que recalca que l’horari de l’actual servei entre Madrid i Montpeller és «comercialment» dolent. Però no s’escapa a ningú que un dels atractius de la ruta és poder començar a operar el Madrid-Barcelona dos anys abans del previst. Aquest trajecte, segons els horaris avançats, es completaria en tres hores i set minuts i el temps de parada seria una mica més curt que el de Renfe, els enllaços del qual entre les dues ciutats ara mateix triguen entre dues hores i mitja i tres hores i 10 minuts.

Notícies relacionades

Ara hi ha quatre setmanes perquè els afectats, i s’espera que Renfe ho faci, demanin la «prova d’objectiu principal», i sis més perquè la CNMC requereixi tots els detalls del nou servei a ILSA i decideixi si el seu objectiu real és el transport internacional i no el nacional. Segons els requisits aprovats fa unes setmanes, les companyies han de demostrar que el 30% dels seus ingressos i viatgers seran del mercat internacional, és a dir, passatgers que s’enfilarien al tren a Espanya i en baixaran a França, o viceversa. 

Renfe i la Direcció General de Transport Terrestre, del Ministeri de Foment, van demanar en el seu moment que s’elevés fins al 50%, però la seva al·legació va ser rebutjada. L’argument d’ILSA és que a les zones per les quals passaria completen un mercat de més de cinc milions de viatgers, dels quals «només 241.382  viatgers el van fer utilitzant mitjans ferroviaris, és a dir, menys del 5%, la qual cosa representa una oportunitat per a un Operador Ferroviari Internacional». Si arriba a convèncer la CNCM el resultat tindria validesa per a tres anys.