A LA UNÓ EUROPEA

Les noves normes d'homologació dels vehicles entren en vigor aquest divendres

Les proves incidiran en el consum i les emissions de CO2 en conducció habitual davant les dades de laboratori

Barcelona contaminada.

Barcelona contaminada. / ARXIU / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
El Periódico / Barcelona

Els nous test de mesurament de consum i emissions de diòxid de carboni (CO2) dels vehicles entren en vigor aquest divendres, 1 de setembre, i afecten tots els automòbils homologats a Europa.

Les noves proves WLTP, en la sigla en anglès, s'implanten amb l'objectiu de reflectir les dades de consum, emissions de CO2 i altres partícules contaminants emeses a l'atmosfera en una conducció habitual. Així, els clients podran comparar d'una forma més veraç aquests factors en els diferents models que copen el mercat. L'actual homologació, dissenyada en la dècada del 1980, incideix més en els mesuraments de laboratori.

Per aconseguir-ho, també es posen en marxa les proves d'emissions en conducció real (RDE, en anglès). El RDE s'aplicarà a tots els models venuts des del setembre del 2019. Però no afectarà tots els automòbils matriculats fins al gener del 2020.

Impost de matriculació

Aquesta normativa més exigent suposaria un increment en les emissions d'un mateix vehicle. Fonts del sector consultades per Europa Press estimen que l'augment mitjà serà del 6%, i que el canvi de NEDC a la WLTP afectarà al 25% del mercat europeu. Aquestes pujades suposarien que alguns vehicles passessin d'estar extents de pagar l'impost de matriculació a abonar el 4,75% a l'emetre entre 121 i 160 grams, segons la legislació espanyola. 

L'actual marc fiscal espanyol contempla l'exempció del pagament de l'impost de matriculació en quatre trams. Els vehicles que emetin 120 grams de CO2 per quilòmetre o menys n'estan exempts. Mentre els que tinguin entre 121 i 160 grams afronten el pagament d'un 4,75%; els d'entre 161 i 200 grams, el 9,75%, i els de més de 200 grams, el 14,75%.

L'any passat la recaptació per impost de matriculació a Espanya (taxa transferida a les comunitats autònomes) es va situar en gairebé 328 milions d'euros, una xifra un 7% superior als 305 milions comptabilitzats el 2015, segons dades de l'Agència Tributària. El sector contempla que la implementació de la WLTP i de la RDE suposaria un increment estimat de 250 milions d'euros en el pagament total de l'impost de matriculació per part dels clients, en cas que no s'adapti el marc fiscal a aquesta nova forma d'homologació.

Adaptar la fiscalitat

Tant l'Associació de Constructors Europeus d'Automòbils (Acea) com l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) s'han manifestat a favor que els consumidors no es vegin afectats per aquests canvis en les proves d'homologació.

Notícies relacionades

En aquest sentit, el secretari general de l'Acea, Erik Jonnaert, ha demanat que les noves normes comportin una fiscalitat justa, que no suposi un augment dels impostos per als usuaris. A més, ha recalcat que no tots els països de la Unió Europea (UE) estan preparats per a la seva introducció, ja que si "simplement" extrapolen els valors de l'actual sistema de mesurament d'emissions al nou, els vehicles nous tindrien una taxa impositiva més alta.

En la mateixa línia, el vicepresident executiu d'Anfac, Mario Armero, ha assenyalat que cal assegurar-se que els impostos basats en les emissions de CO2 no varien, tenint en compte que un mateix cotxe tindrà més valors de CO2 si es mesura amb les proves WLTP i RDE que amb la NEDC.