ELS COMPTES MUNICIPALS

L'Autoritat Fiscal demana a Montoro mà dura davant Barcelona i Madrid

L'AIReF adverteix d'incompliments pressupostaris en els ajuntaments de Colau i Carmena

Les 16 grans corporacions municipals reduiran el seu superàvit en un 40% el 2017

fcosculluela38815788 colau170609211329

fcosculluela38815788 colau170609211329 / FERRAN SENDRA

2
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez / Madrid

Els 16 grans ajuntaments d’Espanya (més de 250.000 habitants) tornaran a tenir el 2017 estalvis als seus comptes, però el superàvit serà molt inferior al del 2016. Alguns preveuen relaxar la disciplina pressupostària, segons l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef), que recomana al ministre d’Hisenda, Cristóbal Montoro, mesures disciplinàries contra els de Barcelona i Madrid.

L’Airef va informar ahir que els 16 ajuntaments més grans estan en condicions d’aconseguir un excedent en els seus comptes de 1.075 milions aquest any, el 40% per sota del superàvit dels 1.784 que van arribar a obtenir el 2016. Barcelona preveu reduir-lo el 77,1%; Madrid, el 44,3%.

    Ajuntaments com el de Bilbao –segons les projeccions de l’Airef– passaran de tenir un superàvit d’11 milions el 2016 a un dèficit de 29 milions el 2017 i això perquè preveu incomplir aquest any la regla de despesa, que li impedeix apujar el pressupost per sobre del 2,1%.

A Barcelona, l’Airef estima que el seu superàvit el 2017 serà d’uns 26 milions. La xifra se situa el 77,1% per sota de l’excedent de 113 milions que es va anotar el 2016. Però el que realment preocupa l’Autoritat Fiscal és que aquest previsible superàvit de 26 milions és el 80% inferior al que la corporació d’Ada Colau s’havia compromès en el seu pla econòmic financer (PEF), segons l’informe sobre compliment dels objectius d’estabilitat que l’Airef va publicar a mitjans de juliol.

RETALLADES, MULTA, INTERVENCIÓ

Per aquest motiu, l’organisme que presideix José Luis Escrivá arriba a recomanar al ministre d’Hisenda, Cristóbal Montoro, que s’activin mesures disciplinàries previstes a l’article 25 de la llei orgànica d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera (LOEPSF). Aquestes mesures poden anar des de l’adopció urgent de retallades fins a la imposició d’una multa equivalent al 0,2% del seu PIB o la intervenció de la gestió financera de l’ajuntament per part d’experts del Ministeri d’Hisenda (els homes de negre).

L’Airef també formula a Montoro la recomanació d’activar les mesures coercitives de l’article 25 de la LOEPSF en el cas de Madrid «per no disposar d’un PEF en vigor després d’incompliments reiterats». Segons l’organisme, l’ajuntament de Manuela Carmena va incomplir la regla de despesa el 2016 i ho tornarà a fer el 2017 «per 440 milions».

Precisament, Madrid i Barcelona lideren un front comú de rebel·lió municipal contra l’austeritat de la llei d’estabilitat, la llei Montoro. Les dues alcaldesses se situen al capdavant d’un grup de 13 corporacions de tots els colors polítics que exerceixen de punta de llança per forçar una revisió de la llei que els permeti poder aplicar en inversions una major part dels estalvis que han acumulat en els últims anys.

SET INCOMPLIDORS

Notícies relacionades

L’anàlisi dels 16 grans ajuntaments d’Espanya feta per l’Airef indica que el 2017 incompliran alguna regla fiscal set d’ells (Madrid, Barcelona, València, Saragossa, Bilbao, Còrdova i Gijón) encara que només es demanen mesures coercitives per als dos primers. A la resta se’ls insta a adoptar mesures per reconduir les seves finances. N’hi ha dos sobre els quals l’Airef encara no té prou informació (Palma de Mallorca i Múrcia).

Hi ha cinc ajuntaments amb un superàvit que baixarà el 2017 respecte al del 2016 malgrat que compliran les regles fiscals, segurament pel fet de tenir menors ingressos. És el cas de Las Palmas de Gran Canaria, Alacant, Valladolid, Vigo i l’Hospitalet de Llobregat. Per últim, l’anàlisi de l’Airef inclou dos consistoris més –Sevilla i Màlaga– que podran augmentar el seu superàvit alhora que compliran amb l’objectiu d’estabilitat i la regla de despesa.