aniversari sobre rodes

Sagalés: de la diligència al bus ecològic

La firma vallesana compleix 375 anys transportant passatgers a Catalunya

S'ha convertit en la primera empresa catalana a incorporar híbrids en recorreguts interurbans

fcasals39390808 sagales170721172427

fcasals39390808 sagales170721172427 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
ALBERT SEGURA / CALDES DE MONTBUI

Fer 375 anys al capdavant d’un negoci és un fet històric, una èpica que inclou grans èxits i moments d’enfonsament total. La família Sagalés té l’honor de poder presumir d’aquest honor. Al llarg d’aquest temps han transportat generacions de catalans en els seus recorreguts quotidians. La firma, en ple procés de relleu generacional, ha sigut pionera amb la incorporació dels dos primers autobusos híbrids que cobreixen trajectes interurbans a Catalunya.

«A Caldes de Montbui no diem que anem a agafar el bus, diem que anem a agafar el Sagalés». Així és com l’alcalde de la localitat on l’empresa té la seu, Jordi Solé, definia ahir en l’acte de celebració de l’aniversari de la firma el sentiment de pertinença que té a la localitat. La família s’hi va instal·lar el 1641, primer amb activitats vinculades a l’agricultura i posteriorment, el 1711, amb el transport de gel des dels pous de Moià fins a Barcelona.

L’activitat es va desenvolupar fins a la dècada de 1760, quan van començar els primers transports de persones en diligències com la que s’exposa a la nau museu que l’empresa familiar té al centre de Caldes. «El meu avi m’explicava que amb 12 anys, pels volts del 1880, ja portava diligències en el recorregut Caldes-Granollers-Mataró, ho feia perquè com que era un nen, al travessar la Collada de Parpers els bandolers no els assaltaven», explica Francesc Sagalés, que als seus 72 anys segueix al capdavant de la companyia. No serà per gaire temps, perquè ja s’està treballant en la cessió de les seves responsabilitats en la que serà la 13a generació de Sagalés.

COL·LECTIVITZACIÓ

Un dels moments més complicats de la història de la companyia va ser durant la guerra civil. El 1936 l’empresa va col·lectivitzar la flota de 48 vehicles, però el 1939 es van destruir tots. «Es van tirar per barrancs perquè les tropes enemigues no els poguessin aprofitar, però el meu pare en va anar a recollir peces i el 1940 va reactivar l’empresa amb un o dos vehicles, alhora que va anar a buscar els seus exconductors, llavors concentrats en camps de diversos punts d’Espanya, per pagar-ne l’aval i alliberar-los», explica Sagalés.

Notícies relacionades

Després de la seva constitució oficial com a empresa el 1941, l’empresa ha anat creixent progressivament i s'ha convertit en referent del transport col·lectiu a la comarca, innovant amb incorporacions com la targeta T-10 abans que ningú, en la dècada dels 80, o la targeta amb xip a mitjans dels anys 90. 

Amb 850 treballadors, 550 vehicles propis i una facturació prevista de 80 milions d'euros per a aquest 2017, la companyia ha fet recentment un salt més al convertir-se en la primera firma que incorpora dos busos híbrids per fer trajectes col·lectius interurbans, concretament entre Caldes i Barcelona.