INVERSIÓ

Foment dona oxigen a les constructores amb un pla de carreteres per 5.000 milions

Rajoy estima que el programa crearà 150.000 llocs de treball directes i indirectes en quatre anys

Les infraestructures serà finançades per les empreses i l'Estat els ho abonarà durant 30 anys

dcaminal39298139 madrid 14 07 2017 rajoy presenta el plan extraordinario de c170714144119

dcaminal39298139 madrid 14 07 2017 rajoy presenta el plan extraordinario de c170714144119 / JUAN MANUEL PRATS

3
Es llegeix en minuts
ROSA MARÍA SÁNCHEZ / MADRID

El president del Govern, Mariano Rajoy, va presentar ahir un pla de carreteres amb el qual es pretén invertir 5.000 milions d’euros en el termini de quatre anys (2017-2021) en la construcció o millora de 2.000 quilòmetres d’autovies a partir d’un finançament que serà avançat per les empreses. Una vegada finalitzades les obres, l’Estat tornarà a les empreses els diners que hi hagin invertit en un termini de 30 anys, període durant el qual hauran d’assumir la conservació i el manteniment de les vies adjudicades.

Segons els càlculs del Govern, aquest pagament anual suposarà uns 350 milions d’euros a l’any. Aquesta quantitat relativament menor per al Pressupost de l’Estat permetrà minimitzar l’impacte del pla sobre el dèficit públic i diferir-lo en el temps: els pagaments començaran quan s’acabin les obres i es prolongaran al llarg de 30 exercicis.

"JA ÉS EL MOMENT"

«Ara ja estem al capdavant de la UE en creixement i a punt de superar el Procediment de Dèficit Excessiu. Estem preparats per donar un impuls a un sector que encara no s’ha sumat a la recuperació i la creació d’ocupació», va valorar Rajoy a la Moncloa en un acte de presentació del Pla d’Inversió Extraordinària en Carreteres, al qual havien sigut convocats empresaris del sector.

RETORN FISCAL / Segons les xifres aportades per Rajoy, aquest pla generarà al voltant de 150.000 llocs de treball directes i indirectes durant la fase d’inversió (els primers quatre anys) i 32.000 més en la de conservació (30 anys següents). A més a més, segons el president, aquesta inversió de 5.000 milions tindrà un retorn fiscal per a les arques públiques d’aproximadament 3.000 milions en forma d’ ingressos més alts per pagament d’impostos.

El Govern pretén que els projectes del pla puguin ser finançats pel Banc Europeu d’Inversions (BEI) i englobats dintre de l’anomenat Pla Juncker europeu. «Les autoritats europees han rebut la sol·licitud amb molt d’interès», va avançar Rajoy.

SATISFACCIÓ EMPRESARIAL

«Fa molts anys, pràcticament una dècada, que estem amb una reducció brutal de la inversió pressupostària en obra pública per aconseguir complir els objectius de dèficit. I ara se’ns presenta un pla extraordinari d’inversió en carreteres», va valorar en un comunicat el president de l’associació de constructors ANCI, Jaime Lamo de Espinosa, present a l’acte. De la mateixa manera, el president de l’associació Seopan, Julián Núñez, va destacar que la iniciativa del Govern «suposa l’inici de la recuperació d’un sector vital per a la modernització i el desenvolupament econòmic, com és el de les infraestructures públiques».

El Govern determinarà després de l’estiu el paquet d’obres concretes que s’emprendran a través d’aquest pla. En tot cas, segons va avançar Rajoy, seran obres per «completar i millorar la xarxa actual» d’autovies, per a la seva conservació, per «reduir colls d’ampolla existents» i per adaptar les vies espanyoles a paràmetres més exigents pel que fa a seguretat, medi ambient i minoració del soroll.

PAGAMENT PER DISPONIBILITAT

Notícies relacionades

El mecanisme de col·laboració pública i privada sobre el qual s’ha dissenyat el pla es coneix com a «pagament per disponibilitat» i és molt utilitzat a Europa.

La clau d’aquest sistema resideix en el fet que les empreses adjudicatàries assumeixen el manteniment de les infraestructures, cosa que, segons el president, suposa una transferència de riscos «pràcticament total» cap a les empreses concessionàries, a través d’un plec de condicions «molt elaborat» perquè els possibles sobrecostos vagin a càrrec del sector privat. En aquest sentit, els tècnics de Foment han buscat evitar qualsevol episodi futur que pogués reproduir el problema que actualment encara l’Estat amb les autopistes radials fallides.