INDÚSTRIA D'AUTOMOCIÓ

Tànger irromp en la indústria de l'automòbil

La factoria de l'aliança Renault Nissan arriba al milió d'unitats produïdes i segueix creixent

El Marroc aspira a competir amb Espanya i altres països pròxims per atraure inversions

 

  / DAVID TEMPLIER

3
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +

Als passadissos i les naus de la flamant fàbrica de l'aliança de Renault Nissan a Tànger uns pòsters gegants saluden els visitants amb l'eslògan "el Marroc ens apassiona". Certament, la passió del grup francojaponès pel país del nord de l'Àfrica s'ha traduït en una aposta amb a la inauguració d'una megafàbrica el 2012 que ha anat augmentant el seu ritme de producció fins a arribar al milió d'unitats acumulades fins dilluns passat. 

La factoria sorprèn els visitants. S'alça en una superfície de 300 hectàrees enmig dels vessants lleugerament ondulats i convertits en un erm en una zona ubicada a uns 20 quilòmetres de la ciutat portuària de Tànger. Lluny de la densitat industrial habitual a Europa, la planta de Tànger està envoltada de poblets i cases disseminades entre pastures on farratgen algunes vaques i ases.

Però les aparences poden enganyar. En aquest paratge rural hi ha una de les factories més productives del grup Renault, que ha anat incrementant el seu volum d'activitat des de 50.000 unitats el 2012, el seu primer any de funcionament, fins als 273.000 vehicles el 2016 i que espera superar la xifra de 300.000 aquest any en el seu camí fins a arribar a la seva capacitat màxima de muntatge de 340.000 cotxes. 

A PROP DE LES FÀBRIQUES ESPANYOLES

La fàbrica de Renault i Nissan a Tànger ha entrat amb força al mapa de la indústria d'automoció de la zona europea i mediterrània. Es troba a poca distància d'algunes factories espanyoles i no només físicament, amb un trajecte d'un dia de camió, sinó també en volum de facturació. De fet, la factoria de Tànger es va convertir en un malson per a la plantilla de Nissan a la Zona Franca de Barcelona quan va estar a punt de robar-li la fabricació d'una furgoneta que finalment es va quedar a Barcelona per un retard en la fase inicial de la planta marroquina.

En els seus primers anys d'història, les instal·lacions de Tànger, on treballen 8.000 empleats, s'ha especialitzat en la fabricació de vehicles de Dacia, la gamma 'low cost' de Renault. Des de la inauguració de la fàbrica nord-africana, Dacia ha incrementat la seva quota de mercat fins a convertir-se en líder del mercat amb un 29% de quota. Els Dacia Sandero es troben per tots els carrers de Tànger per la seva doble faceta de cotxe produït al Marroc i per tenir un preu dels més baixos. 

COMPETÈNCIA

Però la passió de Renault pel Marroc i Tànger pot ser només el principi d'un intens idil·li. "Les inversions actuals no són mai suficients. Competim en una regió, amb Espanya, per les inversions i s'han d'oferir condicions interessants", ha indicat el ministre d'Indústria marroquí, Mulai Hafid Elalami, que destaca que l'oferta del país nord-africà es basa en un "ecosistema" que inclou infraestructures, com una carretera i una línia de tren que uneix la planta de Renault amb el megaport de Tànger, i també formació i costos competitius. 

Notícies relacionades

L'ecosistema creat per Renault inclou un centre de formació pel qual han passat fins ara 18.000 joves que s'han col·locat a la factoria del grup francès o en algun dels seus proveïdors, incloent-hi alguns fabricants espanyols com Antolín. "Trobar feina a la planta de Renault a Tànger és molt buscat perquè suposa cobrar un 20% més que el salari mínim (uns 260 euros mensuals) i comptar amb assegurança mèdica, menjar i transport", subratlla Jean-François Gal, director de la planta format a França i a Palència.

Encara que a Tànger només s'hi produeixen per ara models de Dacia, alguns dels quals es venen a Espanya, el director general de Renault al Marroc, Marc Nassif, admet que "Nissan pot ajudar la planta de Tànger amb la producció d'algun model, però no ara".