10 anys d'iPhone: el negoci de les aplicacions

Des de l'aparició de la primera botiga digital el 2008, la indústria ha crescut estratosfèricament i no deixen d'augmentar les descàrregues i els ingressos

2
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia
Ricardo Mir de Francia

Periodista

ver +

Les aplicacions mòbils s’han convertit en un company de viatge inseparable de la vida moderna, una infinitat d’eines per facilitar tràmits i tasques quotidianes i connectar la gent amb una immediatesa insospitada fins fa uns anys. Des que Apple va llançar la seva primera botiga digital el 2008 amb 500 aplicacions, el negoci ha arrencat de forma estratosfèrica. Avui hi ha prop de 800.000 aplicacions disponibles a les botigues online de Google i Apple, i cada un de nosaltres passem unes dues hores de mitjana connectats a Instagram, Facebook, Angry Birds o Guerra de titanes, per esmentar algunes de les apps més populars.

Steve Jobs, el fundador d’Apple, va ser qui va predir el futur d’aquest mercat digital que va generar l’any passat 90.000 milions de dòlars en ingressos a tot el món, segons la consultora App Annie. Sis mesos abans de llançar el seu primer Macintosh, o 24 anys abans que aparegués el primer iPhone, va pronosticar que en el futur el software es descarregaria a través de les línies telefòniques i es vendria en botigues similars a les de discos. Ho va encertar bastant. Aquell futur de ciència-ficció no només s’ha materialitzat amb els telèfons intel·ligents, sinó també amb les tauletes i els ordinadors personals. Hi ha aplicacions per a tots els suports, sensibilitats i interessos. Per cada iPhone venut es descarreguen 119 apps. Les de jocs i xarxes socials són per aquest ordre les més populars. 

Per als desenvolupadors, és un món amb enormes possibilitats i una jungla despietada. No n’hi ha prou amb una bona idea per rascar or. Són necessaris molts diners per publicitar el producte i el do de l’oportunitat per competir en un entorn saturat i ple d’opcions molt similars. De les més de 800.000 aplicacions disponibles a l’App Store, només 80 van generar més d’un milió de dòlars en ingressos l’últim trimestre del 2016, segons la consultora Distimo. L’app mitjana perd el 77% dels seus usuaris tres dies després de ser descarregada. I tots nosaltres dediquem a les nostres cinc aplicacions preferides el 80% del temps que passem navegant entre les seves icones.

Notícies relacionades

No fa gaire només calien uns centenars de descàrregues al dia per engruixir les llistes de les més venudes; ara se’n necessiten milers. La destrucció creativa del capitalisme funciona de forma impecable en aquesta indústria. Cada dia sorgeixen noves propostes, però també cada dia s’apaguen als apartaments i garatges de Silicon Valley i de Harvard aplicacions que no han sabut com generar ingressos o no han pogut competir a l’oceà digital.

Històries com la d’Instagram, venuda a Facebook per 1.000 milions de dòlars només tres anys després que la fundessin els joves Kevin Systrom i Mike Krieger i quan tenia únicament 13 treballadors, no són la norma. Les grans desenvolupadores controlen el negoci. Segons la consultora Sensor Tower, l’1% dels desenvolupadors d’apps de pagament va recaptar el 94% dels ingressos de l’Apple Store en el primer trimestre del 2016. Aquesta llista inclou noms com Supercell, el creador del joc Guerra de titanes; Machine Zone, responsable de Game of War: Fire Age, o plataformes de streaming com Netflix Spotify.