comerç

Amazon anuncia la compra de la cadena de supermercats Whole Foods

La companyia de distribució té 87.000 treballadors i està valorada en 13.700 milions

2
Es llegeix en minuts
IDOYA NOAIN / NOVA YORK

Amazon segueix satisfent els seus apetits. El gegant d'internet ha anunciat aquest divendres la compra de Whole Foods, una cadena nord-americana amb prop de 450 supermercats especialitzats en producte orgànic, local i de qualitat (també car) i amb 87.000 treballadors. Amb l'operació, valorada en 13.400 milions de dòlars i que si és aprovada pels reguladors se segellarà la segona meitat de l'any, l'empresa de Jeff Bezos entra amb força en el terreny de les botigues físiques. També entra en el sucós mercat dels supermercats, que als Estats Units mou entre 700.000 i 800.000 milions anuals en vendes.

L'adquisició és la més gran, i de molt, que ha portat a terme en la seva història Amazon, que ofereix 42 dòlars per acció de Whole Foods, un 27% per sobre del preu amb què aquests títols van tancar dijous. I amb l'anunci ha pujat gairebé un 3% la cotització del gegant a la  borsa. Al mateix temps, han caigut marcadament els títols d'altres companyies dedicades a l'alimentació com Costco, Safeway i Walmart, en què els inversors han demostrat el clar temor que Amazon provoqui en el sector alimentari el mateix que va provocar en el dels llibres.

Amazon ja havia entrat una mica en el món de les botigues físiques obrint alguna llibreria (on es venen més que llibres) i experimentant amb locals, com dos establiments oberts a Seattle on la gent pot anar a recollir en persona productes ordenats a AmazonFresh, el seu servei de venda d'aliments 'on line' que normalment entrega a domicili. La compra de Whole Foods el porta ara a una nova dimensió en aquest terreny, i la xarxa de supermercats presents a 42 estats (que mantindrà el seu nom) li pot permetre noves expansions del seu negoci (encara que Whole Foods, amb els seus elevats preus, està patint per la competició de cadenes més econòmiques que han començat a ampliar la seva oferta de productes orgànics i sans).

La compra arriba a més en un moment complicat per al sector dels supermercats als EUA, que ja estaven notant la pressió dels baixos preus d'Amazon i de l'arribada i expansió de cadenes de descomptes com Lidl. I és l'última mostra de la lluita acarnissada entre els models tradicional i digital (encara que la venda d'aliments 'on line' només representi el 2% del total actualment). Aquest combat té els seus dos màxims exponents en la rivalitat entre Amazon i Walmart, el gegant de les grans superfícies als EUA, que està intentant augmentar la seva presència 'on line'. Aquest mateix divendres Walmart ha anunciat la compra de Bonobos, que ven roba d'home a internet. És la seva quarta adquisició d'un negoci 'on line' en menys d'un any.

La firma Amazon ha anunciat avui que ha arribat a un acord definitiu per comprar la cadena de supermercats Whole Foods, en una operació valorada en 13.700 milions de dòlars.

El gegant del comerç electrònic va informar en un comunicat que mitjançant aquesta operació, que valora l'acció de Whole Foods en 42 dòlars, Amazon assumeix el deute de la cadena de supermercats.

Whole Foods, fundada el 1978, té unes 460 botigues als Estats Units, el Canadà i el Regne Unit, i 87.000 treballadors. És líder en el sector de venda minorista d'aliments orgànics.

"Milions de persones estimen Whole Foods perquè ofereixen els millors aliments naturals i orgànics", va afirmar en el comunicat el fundador i màxim directiu d'Amazon, Jeff Bezos.

Notícies relacionades

D'acord amb la informació oficial, la cadena d'alimentació continuarà funcionant amb la seva marca i el màxim directiu o CEO, John Mackey, seguirà al capdavant de Whole Foods.

S'espera que l'operació, que ha de ser aprovada pel regulador, quedi completada el segon semestre d'aquest any.