L'oferta barata de vols de llarg recorregut es consolida i s'amplia

Norwegian i Level, la marca 'low cost' d'Iberia, estrenaran les línies directes als EUA al juny

Ryanair i Air Europa s'alien per comercialitzar junts rutes intercontinentals des de Madrid

Passatgers de Ryanair desembarquen d’un dels aparells de la companyia a l’aeroport de Girona.

Passatgers de Ryanair desembarquen d’un dels aparells de la companyia a l’aeroport de Girona. / CLICK ART FOTO / JOAN CASTRO

3
Es llegeix en minuts
MERCEDES JANSA / MADRID / SALVADOR SABRIÀ / BARCELONA

La companyia escandinava Norwegian feia molts mesos que anunciava que preparava vols intercontinentals de baix preu per unir Europa amb Amèrica. I quan finalment va informar de les rutes que posarà en marxa aquest mes de juny que ve des de l'aeroport de Barcelona-el Prat va resultar que va obrir la capsa de Pandora i va forçar la reacció de les altres companyies que se situen al capdavant de la llista de més passatgers transportats des d'Espanya.

La primera que va reaccionar va ser Iberia, amb l'anunci de la marca Level dedicada exclusivament a vols de baix cost intercontinentals amb sortida des de Barcelona, també a partir del juny. I ahir s'hi van sumar Ryanair Air Europa, que van anunciar una aliança per comercialitzar junts els vols de llarg recorregut de la segona, que es nodriran de clients de la líder low cost europea.

DISRUPCIÓ

El conseller delegat de Norwegian, Bjorn Kjos, va considerar ahir en un acte a Barcelona per presentar els nous vols intercontinentals que aquesta oferta de baix cost suposa una «disrupció» en el mercat aeronàutic i que ha arribat per quedar-s'hi. Entre les causes que han permès ara que aquests projectes es facin realitat destaca la caiguda del preu del petroli i la convicció dels experts que difícilment hi tornarà a haver pujades exagerades, ja que l'oferta de cru procedent del fracking dels Estats Units contribueix a estabilitzar el mercat.

Després dels anuncis de Norwegian i Level, ahir Ryanair i Air Europa van anunciar una aliança per comercialitzar els vols de llarg recorregut de baix cost des de l'aeroport de Madrid que permetran als 130 milions de passatgers de l'aerolínia irlandesa tenir una oferta més àmplia per viatjar a Amèrica.

La primera fase d'aquesta unió de negoci va començar ahir des del moment en què ja es podien adquirir els bitllets d'Air Europa des de la web de Ryanair. Els usuaris podran reservar els vols per a un total de 20 rutes de llarg abast que inclou destinacions com Argentina, Brasil, Cuba, Mèxic i Estats Units. L'aerolínia irlandesa rebrà una «petita comissió» per les vendes realitzades a la seva pàgina web.

La segona fase es llançarà aquest mateix any i permetrà als clients de la irlandesa connectar des de Madrid amb els vols de llarg radi d'Air Europa. En el futur no descarten compartir altres serveis com el manteniment i el handling.

Michael O'Leary, conseller delegat de Ryanair, va assenyalar en roda de premsa que estan treballant per convertir-se en l'«Amazon dels viatges». Amb aquesta aliança, les dues aerolínies busquen igualar la quota de mercat que té Iberia a Madrid (entre el 40% i el 45%) ja que en l'actualitat tant Air Europa com Ryanair en tenen, respectivament, un 15%.

Per a Air Europa, l'aliança li permetrà reforçar la seva connectivitat a Europa a l'incorporar 53 ciutats europees addicionals. Això fa que es presenti com la «millor opció» de qualitat-preu per volar entre Europa i Amèrica, segons Javier Hidalgo, conseller delegat de Globalia.

Notícies relacionades

«Els preus no variaran amb aquesta nova oferta perquè ja tenim els costos molt baixos», va assenyalar Hidalgo, que va posar l'accent en el fet que en l'any 2020 l'aerolínia de Globalia comptarà amb la flota més moderna. En tot cas, l'aprofitament mutu dels serveis de les dues aerolínies permetrà, asseguren els seus promotors, «traslladar al client la millor tarifa del mercat». O'Leary i Hidalgo van destacar la importància d'aquesta col·laboració al hub de Madrid i van presumir que els passatgers amb prou feines destinaran 15 minuts en la connectivitat entre les portes d'embarcament i desembarcament de les dues companyies. Respecte de Level, van destacar que la nova aliança té «uns costos inferiors i uns avions més moderns». «Iberia està operant amb aparells que nos-altres estem eliminant», va destacar Hidalgo.

Ryanair manté també negociacions amb Norwegian per a un pacte de col·laboració a Barcelona amb el qual la irlandesa aportaria passatgers per a vols intercontinentals a l'escandinava de les rutes en què no competeixen. Fonts de Norwegian van explicar que també mantenen converses amb altres low cost amb aquest mateix objectiu.