actes de promoció al consolat japonès de BCN

El Japó pugna per reactivar les relacions bilaterals amb Espanya

Les importacions procedents del país asiàtic encara no han arribat als nivells previs a la crisi

ginzaafp

ginzaafp
tokio1

/

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les relacions comercials entre el Japó i Espanya estan en un bon moment en l'aspecte formal però quantitativament no han arribat als nivells d'abans de la crisi. Fruit d'aquesta situació, les autoritats nipones estan impulsant els contactes de tot tipo entre empreses japoneses i espanyoles per potenciar els intercanvis econòmics bilaterals. Les importacions procedents del Japó van arribar el 2007 al seu màxim valor, 6.082 milions d'euros, per reduir-se progressivament fins a arribar a només 2.437 milions el 2013. Des d'aleshores s'han recuperat només parcialment, i el el 2016 els 3.639 milions d'euros. 

El número total de firmes exportadores de mercaderies a Japó el 2016 fue de 7.011. Entre elles, Adolfo Domínguez, Zara, Gestamp, Lladró.... L'auge del turisme entre els dos països ha sigut també un motor per a les dues economies que es desitja potenciar. La reobertura de vols directes prevista per a aquest any hauria de contribuir al mayor flux de turistes entre els dos països, després que el 2016 ese número es reduís més d'un 20%, situant-se en 474.000 visitants, frente a els 601.000 que van arribar en l'exercici precedent. Al contrari, el número d'espanyols que van viatjar a Japó l'any passat es va anotar un augment d'algo más d'un 19% con respecto al 2015, fins a situar-se en 92.000 visitants. En solo 5 anys, el nombre de turistes espanyols que viatgen a Japó s'ha incrementat en un 360%.

EXPORTACIONS Al JAPÓ

Espanya per a Japó és un aliat comercial amb elevat potencial que necessita millorar. Les exportacions espanyoles a Japó van disminuir el 2,6% el 2016. Espanya fue per a Japó el sisè subministrador entre els països de la UE, amb unes vendes que representen el 0,61% de les importacions nipones, segons dades de l'Icex. La quota del Japó a Espanya és del 0,95%. Els principals productes espanyols que es venen a Japó són vehicles (16,7%), carn (14,21%), productes farmacèutics 14,12%, minerals (5,98%). 

IMPORTACIONS JAPONESES

Les importacions espanyoles amb origen a Japó van augmentar el 13% en comparació amb el 2015 (2.406 milions), amb l'automòbil com a principal epígraf de les importacions 46,17% del total, seguit de maquinària 21,29%, material elèctric 9,8% i aparells òptics (4,91%). El luxe japonès també té un mercat rellevant a Espanya, encara que fueron els productes químics fueron els que més van créixer 156,9%.   

RECEPCIÓ AL CONSOLAT

Una mostra d'esa aposta del Japó per la necessària revitalització de les relacions bilaterals fue la recepció organitzada pel club d'empreses de luxe Elite Spain i el Cercle Empresarial Japó Espanya (CEJE) a la residència privada del consul del Japó a Barcelona, Nahoito Watanabe. Watanabe va destacar davant els presents, representants de múltiples empreses amb interessos a Japó, la creixent relació entre ampos països: "A Barcelona hi ha un boom japonès, boom de gastronomia japonesa, màniga i animi, idioma japonès, arquitectura, cine i literatura. Actualment hi ha 179 empreses japoneses a Catalunya i 68 empreses espanyoles a Japó. I aquest número està augmentant".

La directora d'Elite Spain, Sandra Andújar, va destacar la presència creixent del Japó i els japonesos a Espanya, tanto des del punt de vista del turisme com de l'aposta directa de firmes de referència: "En l'actualitat hi ha més de 200 filials de grans companyies nipones a Espanya".

Notícies relacionades

Jorge Lasheras, President de CEJE, va destacar la importància de "aprofitar les oportunitats que sorgeixen de la col·laboració entre els dos països ja que, malgrat la perseverança que requereix entrar en el mercat japonès, val la pena".

COMPLEXITAT ECONÒMICA

Esa perseverança és necessària ja que Japó lidera, per exemple, el rànquing de països en los que resulta més difícil per a qualsevol empresa estrangera guanyar una posició rellevant. Japó és la quarta mayor economia d'exportació en el món i l'economia més complexa d'acord amb l'Índex de Complexitat Econòmica (ECI).Aquest índex reflecteix la suma de coneixement present en l'estructura productiva d'un país. Mentre més complexa és una economia, mayor la seva riquesa i mayor el seu creixement esperat (en PIB per càpita). No obstant, països que tenen recursos naturals abundants (com el petroli per exemple), poden ser rics –alt PIB per càpita- sense necessitat de ser complexos –bajo ECI-. En aquest sentit, l'ECI és no solo un indicador sinó un motor per al desenvolupament, un model al que Espanya vol aliar-se.