JORNADES

El futur (digital) dels mitjans

Hacks Hackers Barcelona, EL PERIÓDICO i Google analitzen que passarà amb la premsa

 

  / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Internet i els mòbils ho han canviat tot. Des de la forma com es comuniquen els ciutadans fins a com es fa la compra. I si alguna cosa ha transformat i segueix transformant la xarxa i els telèfons és la manera com es consumeixen continguts, tant audiovisuals com escrits. La premsa és un dels més afectats, amb canvis que impliquen fins i tot el replantejament dels models de negoci. Hacks Hackers Barcelona (formada per periodistes i tecnòlegs), EL PERIÓDICO DE CATALUNYA i Google News Lab Spain, han analitzat el present i el futur del sector en les jornades Media Disruption a Barcelona, on han tingut veu tots els implicats: des de start-ups del sector fins als mateixos mitjans.

Un resum de la situació del sector la va fer Luis Collado, 'general manager' de productes de Google: «El consum d’informació abans era molt senzill. Tot professional sabia com generar històries, es publicaven en format paper, es distribuïen i els lectors anaven i les compraven i consumien en paper. Va arribar internet i va canviar la forma com els professionals generaven continguts. I fa molt poc van aparèixer els mòbils (smartphones), tot ha tornat a canviar, perquè tothom porta un ordinador a la mà».

CONSUM RÀPID

La forma de consumir notícies, doncs, ara és «totalment diferent». Més ràpida, gairebé immediata. De fet, segons Collado, «la gent no està disposada a esperar», i com a mostra, dades: «El 40% dels lectors abandonen una pàgina si triga més de tres segons a carregar-se». És per això que Google aposta per AMP, una iniciativa de codi obert que busca la creació de llocs web molt ràpids, simples i que suposin un alt rendiment per a les plataformes de distribució. «El públic mòbil ha de ser el públic objectiu dels mitjans», va acabar dient.

Els mitjans adapten els seus productes perquè als lectors els sigui més fàcil consumir notícies, estar informats. I alhora, també hi ha start-ups que neixen en el sector digital per ajudar els mitjans a reinterpretar com se serveix la informació o acostar-se a altres públics de forma més amena.

És el cas de Gather, creada per Ed Maklouf, un emprenedor que a més a més d’haver estudiat com arriben les notícies a diverses tribus o les FARC, ha ideat un sistema de validació de la informació, és a dir, de comprovació que les notícies compleixen amb tots els estàndards del periodisme. També de Comunicae, una start-up sorgida en una redacció que ajuda qualsevol empresa a distribuir un comunicat de premsa perquè arribi als mitjans. «Són els periodistes els que s’apunten a la nostra plataforma i que trien el que volen llegir. Ajudem que qualsevol empresa pugui explicar el seu projecte», va assenyalar Agustín Martín, de Comunicae.

Notícies relacionades

La proposta d’Eva Domínguez, fundadora de Minushu i la seva iniciativa, Newskid, és diferent. Es tracta d’un projecte per acostar les notícies als nens d’entre 7 i 11 anys a través de la realitat augmentada (en el futur, també la realitat virtual). «S’utilitzarà el paper com a base, i amb la realitat augmentada les històries seran animades», va explicar Domínguez. Estan provant la plataforma, amb la idea de llançar-la al mercat el proper curs escolar.

La transformació digital també va centrar els debats, així com la forma de contrastar les notícies, el periodisme de dades o l’ús de les imatges en 360 graus.