MOTORS DIÈSEL TRUCATS

Volkswagen pagarà 2.800 milions de dòlars més als EUA pel 'dieselgate'

La multa és part d'un acord extrajudicial per l'escàndol de les emissions contaminants

3
Es llegeix en minuts
RICARDO MIR DE FRANCIA / WASHINGTON

La factura per l’escàndol de les emissions de Volkswagen (VW) als Estats Units no deixa d’augmentar. Un jutge federal de Detroit ha condemnat el consorci automobilístic alemany a pagar 2.641 milions d’euros (2.800 milions de dòlars) per instal·lar en els seus motors dièsel un software que falsejava les emissions de gasos d’efecte hivernacle. 

Solució més barata per als afectats d'Europa

El grup Volkswagen està aplicant solucions diferents per als vehicles afectats dels Estats Units i d’Europa. Mentre que els costos es disparen als EUA, a Europa són molt més moderats perquè la companyia no paga compensacions als propietaris, sinó que es limita a reprogramar la centraleta electrònica o a instal·lar un filtre d’aire, segons les versions. 

El grup alemany justifica la doble solució perquè la reparació que s’aplica a la UE no és vàlida als EUA ja que tenen un límit d’emissions de gasos inferior. La multinacional manté un pols judicial amb els afectats que reclamen més indemnitzacions.

    

La multa forma part de l’acord extrajudicial aconseguit al gener entre el fabricant i el Govern dels EUA per resoldre les seves responsabilitats penals, un acord que va pujar a 4.300 milions de dòlars. El jutge Sean Cox ha condemnat a més la companyia a acceptar durant tres anys la supervisió d’un inspector federal, que revisarà les seves activitats al país.

OBSTRUCCIÓ

La decisió del Tribunal Federal de Detroit és l’últim cop judicial a Volkswagen, que al març es va declarar culpable de frau, obstrucció a la justícia i falsificació de documents, després d’admetre que va instal·lar el software il·legal en 580.000 vehicles venuts als EUA. Amb aquesta última multa, la factura del crim corporatiu ja ronda els 25.000 milions de dòlars, segons el recompte d’Europa Press, la quantitat que haurà de pagar l’empresa de Wolfsburg per posar fi a les reclamacions dels propietaris dels vehicles, dels reguladors mediambientals, dels estats i dels concessionaris afectats.

    

«Aquest és un cas de frau massiu deliberat i perpetrat pels gestors de VW», va afirmar el jutge Cox al pronunciar la seva sentència. Aquestes paraules contradiuen el que va dir l’octubre del 2015 el president de la companyia als EUA, Michael Horn, al declarar davant una de les comissions del Congrés. Si bé va admetre llavors les acusacions que pesaven sobre la multinacional, Horn ho va atribuir a unes quantes pomes podrides que van actuar d’esquena a la direcció. Horn va ser reemplaçat fa un any en el càrrec per Hinrich Woebcken, actual conseller delegat de la companyia als EUA.

    

Notícies relacionades

A principis d’aquest any, els fiscals nord-americans van presentar càrrecs contra sis executius de VW per la seva responsabilitat en l’escàndol. Va ser una decisió significativa perquè, en els últims anys, els tribunals nord-americans han tendit a castigar exclusivament amb multes multimilionàries els crims corporatius, sovint sense que les companyies afectades haguessin de reconèixer ni tan sols la seva culpabilitat. Així ha sigut amb desenes de bancs i asseguradores multades pels seus tripijocs durant la crisi financera que va enfonsar l’economia mundial el 2008. Dels sis executius de VW només un ha sigut arrestat. Es tracta d’Oliver ­Schmidt, l’exresponsable del departament mediambiental i d’enginyeria de VW, que va ser detingut aquest Nadal a l’aeroport de Miami quan es disposava a disfrutar d’unes vacances.

TREBALLADORS PERJUDICATS

«Aquesta cobdícia empresarial, aquest error en la gestió li ha costat a VW desenes de milers de milions», ha dit el jutge Cox. «Els individus que en resultaran més perjudicats són els homes i dones que treballen per a VW», que probablement no rebran les seves pagues extres «per les accions dels alts executius de la companyia». En un acord civil anterior, l’empresa va acceptar una multa multimilionària per compensar els clients i concessionaris que van adquirir els vehicles amb el software fraudulent, instal·lat per maquillar les emissions durant els tests a què són sotmesos.