CANVIS AL COMERÇ INTERNACIONAL

L'aeroport de Barcelona consolida la seva oferta de càrrega aèria

La infraestructura ha incrementat el transport de tones en un 37% des del 2007, tot i la crisi

Un dels enviaments més curiosos va ser el d'un miler de cabres vives en un vol des del Prat amb destí a l'Iran

lpedragosa24953938 emirates170415191904

lpedragosa24953938 emirates170415191904

3
Es llegeix en minuts
Salvador Sabrià
Salvador Sabrià

Periodista

ver +

L’activitat de transport de mercaderies a l’aeroport de Barcelona-el Prat s’ha disparat amb el creixement de l’economia i l’increment d’oferta de vols internacionals, fins al punt que l’any passat va vorejar les 133.000 tones de càrrega, entre importacions i exportacions. Aquesta xifra supera en un 37% la de l’exercici del 2007, just abans de començar la crisi.

    

Barcelona continua estant molt per sota de l’activitat de càrrega de l’aeroport Adolfo Suárez-Madrid-Barajas, que va comptabilitzar gairebé 416.000 tones el 2016, encara que en aquest cas l’increment respecte al 2007 va ser del 28%. I té molt a prop l’aeroport de Saragossa, que s’ha convertit en el dic de sortida per a tot el món de bona part dels productes del grup Inditex que es fabriquen a Espanya. Aquest fet ha provocat que la infraestructura aragonesa hagi passat de transportar menys de 10.000 tones el 2006 a 110.000 l’any passat i que en el primer trimestre d’aquest any creixi a un ritme del 23%.

    

Els dos referents citats serveixen per ressaltar la importància del sistema mixt pel qual s’ha apostat a Barcelona: la preferència per aeronaus que transporten passatgers i mercaderies, en lloc de només avions de càrrega. Aquest segon cas és el que prima a Saragossa. Per al sistema barceloní és bàsic disposar del màxim nombre de vols internacionals possible, ja que és a aquestes distàncies en què el transport aeri de mercaderies és competitiu davant altres, com el tren, els camions o els vaixells, sobretot en qüestió de temps.

    

El creixement anual de Barcelona el 2016 va ser del 14% i les xifres del primer trimestre d’aquest 2017 apunten que es manté la tendència, amb un creixement del 19% al març i de l’11,4% en l’acumulat del primer trimestre. L’augment de les connexions i de vols intercontinentals del Prat és una de les principals causes del creixement d’aquesta activitat. I seguirà a l’alça, perquè en aquesta temporada d’estiu hi haurà una dotzena més de vols de llarga distància que en l’anterior.

    

Segons s’informa en l’últim Observatori de trànsit aeri de Barcelona, que editen l’Ajuntament i la Cambra de Comerç, en la distribució per companyies «Emirates agafa el lideratge de la càrrega aèria a Barcelona, i supera per primera vegada els integradors». Turkish Airlines s’ha convertit en la cinquena companyia de l’aeroport «amb un espectacular creixement del 66%» en gran part perquè van situar un avió de càrrega a Barcelona, a més dels de passatgers, igual que Emi­rates.

    

L’activitat d’aquestes dues companyies ha incrementat molt la càrrega amb els mercats asiàtics i del Pròxim Orient volant des de Barcelona, ja que els aeroports que utilitzen de base aquestes aerolínies són al seu torn importants centres de connexions cap a Àsia.

EQUILIBRI

La distribució entre importacions i exportacions està molt equilibrada a Barcelona, fet que no sol succeir en altres aeroports centrats gairebé exclusivament en el transport amb avions de càrrega. Eduardo Cerezo, cap de la divisió de càrrega i gestió immobiliària de l’aeroport de Barcelona, destaca que el transport de mercaderies per avió «és un reflex de l’activitat econòmica i de la zona» de la infraestructura i, en aquest sentit, recalca que la capital catalana està «molt ben ubicada» i aquesta característica explica l’equilibri entre importacions i exportacions.

    

Notícies relacionades

Els canvis en els comportaments socials també tenen el seu reflex en aquesta activitat, explica Cerezo. En aquest sentit, considera que després de la «popularització» dels vols de passatgers amb les companyies de baix cost, ara es produeix un fenomen semblant amb la càrrega aèria, degut en gran part al comerç electrònic i les noves tendències de compra. «Hi ha molta més rotació de productes a les botigues i perquè aquest ritme funcioni es necessiten més fàbriques a prop o un transport ràpid des de les factories que estan allunyades del punt de venda». 

LIDERATGE TÈXTIL

El tèxtil és el primer grup tant en les importacions (25% aproximadament) com en les exportacions des del Prat (20%). En importacions el segueixen l’electrònica i el material elèctric (un 10%) i la maquinària i aparells mecànics (prop d’un 8%). Pel que fa a les exportacions, al tèxtil el segueixen en aquest cas les màquines, l’electrònica empatada amb la perfumeria i els productes farmacèutics. 

Mil cabres vives a l'Iran

Per garantir les bones condicions de transport de productes farmacèutics, que necessiten condicions especials de temperatura, ­límits de temps o altres caracte­rís­ti­ques, l’aeroport de Barcelona, amb l’organització que agrupa les aerolínies comercials IATA, ha creat una certificació que garanteix el compliment de les bones pràctiques.