Autopistes amb un doble peatge

Foment veu viable tornar a licitar les vies de pagament fallides si se les allibera del deute

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Sense els més de 3.000 milions de deute que suporten, les nou autopistes fallides (les radials de Madrid, la R-2, R-3, R-4 i R-5, la circumval·lació d’Alacant; la Madrid-Toledo, l’Ocaña-La Roda, la Cartagena-Vera i la M-12, que la capital amb l’aeroport de Barajas) són viables.

Així ho considera el ministre de Foment, Íñigo de la Serna que, en un acte organitzat per El Economista, va manifestar la intenció de relicitar-les (al seu dia ja ho van ser i estaven en mans de societats concessionàries) «en el moment en què reverteixin a l’Estat».

De la Serna va explicar que aquestes vies de pagament «són actualment viables si no es considera la seva motxilla», en referència al seu passiu, encara que no va donar pistes sobre si part d’aquest deute aniria a càrrec dels contribuents.

Davant aquesta perspectiva, l’organització de consumidors Facua va titllar de «despropòsit» aquests plans i va recordar que el 1984 ja es van rescatar autopistes de peatge «per salvar pràcticament els mateixos concessionaris que ara demanen ajuda: bancs i constructores».

El ministre va assegurar que aquestes infraestructures tenen avui un resultat d’explotació positiu «i alguna presenta augments de trànsit mensuals de gairebé el 20%». La societat pública Seittsa serà la que pilotarà el procés.

Al tornar a cedir la concessió d’aquestes vies, Foment podria obtenir recursos per afrontar la responsabilitat patrimonial de l’administració (RPA) que suposaria el seu rescat previ. Seria una forma de minimitzar l’impacte del salvament en els comptes públics.

La RPA és l’import que l’Estat ha de pagar als actuals concessionaris de les autopistes per la inversió que van realitzar. A parer de De la Serna aquesta és una factura inferior a 3.000 milions d’euros. Per la seva part, la patronal de constructores, Seopan, calcula que arriba gairebé a 5.000 milions.

De la Serna va confirmar que ha finalitzat sense acord la negociació que va emprendre amb els creditors de les vies, majoritàriament fons voltor, sobre el pla de rescat plantejat el 2014. El pla passava perquè l’Estat assumís les autopistes després d’una quitació del 50% al seu deute i titulitzés a través d’un bo la resta del passiu.

El ministre va explicar que el que queda per fer serà un procés lent perquè encara es desconeix si hauran d’assumir totes les autopistes i si es trauran a concurs individualment o en paquets

Per a De la Serna és una «bona notícia» que els tribunals estiguin suspenent o deixant en suspens els processos de liquidació als quals ja han arribat alguna de les autopistes fallides. Això, va dir, «dona més marge per maniobrar i preparar-nos per a si cal quedar-se-les».

Notícies relacionades

L’Audiència Provincial de Madrid va resoldre suspendre la liquidació de l’autopista de circumval·lació d’Alacant, que ha tornat així a la fase del concurs en què la concessionària pot negociar el deute amb els creditors. S’espera que passi el mateix amb la R-3 i R-5. Si l’Audiència es pronunciés d’igual forma sobre aquestes dues radials, Foment ja no hauria d’assumir-les l’1 de juliol, com va decretar un Jutjat Mercantil.

L’esfondrament de trànsit amb la crisi, la construcció d’autovies gratuïtes paral·leles i els sobrecostos d’expropiació van provocar la fallida d’aquestes vies dissenyades amb José María Aznar de president. H