NOVES TENDÈNCIES

Guerra mundial dels gegants del comerç electrònic

Amazon, Alibaba, Rakuten i Flipkart es reparteixen els principals mercats

A Espanya domina la firma dels EUA, però les seves rivals volen plantar-li cara

amazon-centro-logistico

amazon-centro-logistico

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El comerç on line és un sector clarament a l’alça. Mentre que als EUA ja fa anys que els consumidors han perdut la por de comprar a internet, a la resta del món el sector comença a despuntar i a competir directament amb les botigues tradicionals. Els gegants mundials que es reparteixen les millors cartes del comerç electrònic són quatre, en una ferotge competència que s’entaula país per país, pàgina web a pàgina web. També passa a Espanya, on malgrat el lideratge d’Amazon altres actors amenacen el tron de l’empresa de Jeff Bezos.

Parlar de comerç electrònic és parlar d’Amazon. L’arxiconegut servei creat el 1994 ha aconseguit situar-se entre els 10 retailers més importants dels EUA, i això que no té ni una sola botiga física (l’empresa número u, WalMart, en té més de 5.000). La companyia va facturar gairebé 130.000 milions d’euros el 2016, encara que els seus beneficis van ser de tan sols 2.230 milions, atesos els marges amb els quals opera i per la política d’inversions en centres logístics que gestiona a mig món.

Amb una política clarament expansiva i basant el seu negoci en l’entrega ràpida de productes (d’aquí ve la construcció de grans magatzems), té operativa pròpia als EUA, Canadà, set països europeus, Austràlia, Brasil, Japó, Xina, Índia i Mèxic. La seva fama i èxit la col·loquen com a líder en el sector en la majoria de mercats.

REFERENT XINÈS

A la Xina, però, la líder és una altra empresa. Es diu Alibaba i va ser fundada el 1999 per l’emprenedor Jack Ma. A diferència d’Amazon, Alibaba compta amb diverses plataformes on line de comerç electrònic però no emmagatzema productes, sinó que fa d’intermediari: Alibaba (entre empreses d’arreu del món), Taobao (entre particulars xinesos), Aliexpress (entre empreses xineses i consumidors d’arreu del món) i Tmall (entre empreses internacionals i consumidors xinesos). Amb elles, concentra més del 60% de les compres on line xineses... d’un mercat que ja té 600 milions de compradors electrònics, i que va creixent.

Alibaba regna al seu país, mentre utilitza algunes de les plataformes per vendre a la resta del món, també a Espanya. Pel seu model de negoci, factura molt menys que Amazon... però també guanya molt més: en el seu últim any fiscal (2016), va facturar 13.840 milions, amb un benefici de 9.780 milions. La firma, que presentarà al maig el resultat de l’any fiscal 2017, preveu créixer un 50%.

Molt a prop de la Xina, al Japó, el referent en comerç electrònic es diu Rakuten. Al contrari que Amazon, és un marketplace de venedors que ofereixen els seus productes. El 2016 va facturar 6.733 milions, amb un benefici de 327 milions.

Tot i que Amazon ja està trepitjant-li els talons (alguns mesos fins i tot superant-la), l’empresa creada per Hiroshi Mikitani segueix sent un referent al seu país d’origen. A més a més, va intentar operar a Europa sense excessiu èxit. Però tot podria canviar a partir del mes de juliol que ve, quan s’activi l’acord de patrocini del FC Barcelona: l’empresa mirarà d’aprofitar l’atractiu blaugrana per reiniciar operacions a Europa.

Mentrestant, en l’altre gran mercat mundial per població, l’Índia, Amazon lluita amb un competidor local anomenat Flipkart creat, curiosament, per dos extreballadors d’Amazon. Flipkart també és un marketplace de diferents venedors, i és l’e-commerce de referència al país asiàtic. L’Índia és el país amb més creixement mundial del comerç electrònic, cosa que el fa molt atractiu per a totes les empreses. De fet, Flipkart va tancar la setmana passada una inversió de 1.320 milions per part d’Ebay, Microsoft i la xinesa Tencent.

APOSTA FORTA 

Notícies relacionades

Aquesta gran batalla mundial pel comerç on line també ha arribat a Espanya. Amazon lidera les vendes, seguida d’El Corte Inglés, amb botigues especialistes com Media Markt i PC Componentes entaulant la batalla a menor escala. Però aquest és un escenari que es pot complicar en el futur pròxim: la xinesa Alibaba està apostant fort pel mercat espanyol, en especial captant empreses per vendre a la Xina però també fomentant la venda de productes xinesos aquí mirant de solucionar el principal problema, el temps d’enviament.

A més d’Alibaba, un altre gegant que podria tornar pròximament al mercat és la japonesa Rakuten. Desaprofitar l’impacte de marca que suposarà patrocinar el Barça té poc sentit. «Segur que tornarem en algun moment», va assegurar a aquest diari el conseller delegat Wuaki.tv, Jacinto Roca, empresa propietat de Rakuten.