davant la finalització de les concessions

Abertis s'oposa a la tarifa plana de les autopistes que planteja la Generalitat

El president de la companyia, Salvador Alemany, es mostra "més a favor" del pagament per distància recorreguda

1
Es llegeix en minuts

El president d'AbertisSalvador Alemany, opina que la vinyeta que estudia implantar en un futur la Generalitat a les autopistes, una espècie de tarifa plana anual per accedir-hi, "té moltes dificultats". En declaracions a Catalunya Ràdio, el directiu d'Abertis ha assegurat que la companyia "està oberta a parlar del que sigui", però que el sistema de la vinyeta, que consisteix en un pagament per temps d'ús, podria donar lloc a diferències territorials. En aquest sentit, Alemany ha comentat que ell està "més a favor" d'un pagament per "distància recorreguda", l'anomenada eurovinyeta, que és el sistema defensat també pel Ministeri de Foment, ha afegit, segons una nota de Catalunya Ràdio.

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha creat una comissió per estudiar un nou sistema de pagament per l'ús de les vies catalanes davant el venciment de diverses concessions de peatges entre el 2019 i el 2021, i un model que estudia implantar és el de la vinyeta austríaca, que consisteix a pagar una tarifa plana fixa anual per accedir a totes les carreteres. La Generalitat està estudiant implantar el model de la vinyeta austríaca, que consisteix a pagar una espècie de tarifa plana anual per tenir accés il·limitat a tota la xarxa viària, amb la qual cosa el conductor tindria totes les barreres aixecades. El preu podria rondar els 70 euros per als cotxes, amb tarifes també per a transportistes i per a turistes. Els automòbils portarien al parabrisa un adhesiu distintiu. Aquest sistema és utilitzat també, per exemple, a Suïssa, on els cotxes estrangers que transiten pel país han de pagar un peatge global de validesa anual per l'ús de les autopistes.

Notícies relacionades

La comissió del Govern que estudia aquesta reforma del sistema de peatges està integrada per una vintena d'interlocutors, com grups parlamentaris, patronals, sindicats, col·legis professionals, transportistes i el RACC. Entre les primeres alternatives plantejades, figuren l'eurovinyeta per als vehicles pesants -que la Generalitat ja va intentar implantar als usuaris de l'Eix Transversal, si bé va fer marxa enrere al considerar que no era coherent si el Ministeri de Foment no feia el mateix- i la vinyeta austríaca.

El conseller de Territori, Josep Rull, va defensar al seu dia que la vinyeta austríaca resoldria un doble greuge a Catalunya: "Es paguen molts més peatges que a la resta de l'Estat, però també hi ha comarques que paguen molt i altres que paguen poc o res". La Generalitat va anunciar que presentaria una proposta al juny.