SECTOR AERI

Norwegian reclama als governs que no posin traves per operar més vols de llarg radi des de Barcelona

El conseller delegat de l'aerolínia, Bjorn Kjos, estudia obrir vols intercontinentals des de Madrid

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

A l'aerolínia ‘low cost’ Norwegian, que al juny estrenarà quatre rutes directes als Estats Units des de Barcelona, li agradaria accelerar el seu pla de rutes intercontinentals, però no ho pot fer per la política de drets i permisos que la priven d'obrir algunes de les rutes desitjades. Mentrestant, l'aerolínia també es prepara per operar vols similars des de Madrid a mitjà termini.

“Ens agrada molt l'Àsia (per obrir rutes). Però els drets de trànsit aeri són el principal obstacle perquè hi hagi més competència en l'aire. Els països haurien de deixar de protegir les aerolínies de bandera amb els drets de vol”, ha destacat el conseller delegat de l'aerolínia, Bjorn Kjos, en una trobada a Oslo en què ha participat EL PERIÓDICO.

Un exemple és una de les rutes que li agradaria operar a Norwegian des de Barcelona, Tòquio (Japó). La voluntat hi és, però la situació no és simple: per operar aquesta ruta caldria passar per l'espai aeri rus, i l'acord Espanya-Rússia per a vols transsiberians que es va firmar aquest estiu només contempla com a punt d'entrada i sortida Madrid per a vols que passin per aquest espai amb destí a Tòquio. A més, Foment va assignar les freqüències disponibles a Iberia.

Un altre dels destins desitjats des de Barcelona, l'Argentina, pot tenir millor sort: l'aerolínia ha anunciat que ha sol·licitat els permisos per obrir una filial a l'Argentinaobrir una filialArgentina per realitzar vols domèstics, cosa que li obriria la porta a operar el vol Barcelona-Buenos Aires: l'acord bilateral entre Espanya i l'Argentina només permet que aerolínies d'un o altre país operin aquesta ruta. La firma espera que la filial estigui activa a finals d'aquest any, amb 10 avions per a vols domèstics.

COMPETÈNCIA DE LEVEL

L'estrena dels vols als Estats Units de Norwegian des del Prat coincidirà amb els de LevelLevel, una nova aerolínia ‘low cost’ que ha creat el grup IAG (British Airways, Iberia Vueling), que també volarà des de Barcelona a Buenos Aires, San Francisco, Punta Cana i Los Angeles. “Barcelona és un gran destí turístic. Tothom vol anar a Barcelona. No ens preocupa la competència: hi estem molt acostumats”, ha destacat Kjos.

Notícies relacionades

Norwegian assegura que està “satisfeta” del ritme de venda de bitllets per a les rutes de Barcelona, que esperen que estiguin en la mitjana d'ocupació de les rutes transatlàntiques (90% d'ocupació). “Per nosaltres el competidor al Prat seran les aerolínies americanes. Al voltant del 50% dels bitllets per a les rutes que operarem des de Barcelona als Estats Units els han comprat ciutadans dels EUA”, completa.

MADRID

La companyia, que ja té base a Madrid per a vols europeus, també està estudiant operar vols de llarg radi des de la capital espanyola. “Espanya és un gran mercat”, va repetir Kjos, per recordar que tenen una bona quota de mercat als Estats Units i que, per tant, el més lògic és pensar que es poden obrir rutes a Amèrica del Nord des de la capital espanyola a mitjà termini -amb la vista posada també a Sud-amèrica-. Si no s'accelera la concessió de drets, aquestes arribarien fins i tot abans d'ampliar més destins des del Prat.