PRESENTACIÓ DE RESULTATS

Abertis descarta un allargament automàtic de les concessions d'autopistes

La companyia preveu invertir 3.400 milions d'euros durant aquest any

abertran37913816 barcelona 03 04 2017 economia  rueda de prensa previa a la j170403111741

abertran37913816 barcelona 03 04 2017 economia rueda de prensa previa a la j170403111741

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA / BARCELONA

El president d’Abertis, Salvador Alemany, descarta l’allargament automàtic de concessions d’autopistes a Espanya quan vencin les actuals, l’AP-7 i l’AP-2, entre el 2019 i el 2021; en canvi, aposta per dissenyar un nou model de finançament de vies d’alta capacitat «equitatiu i sostenible». Durant la roda de premsa prèvia a la junta d’accionistes de la companyia que es va celebrar ahir, Alemany va dir que la renovació automàtica aquí és «complicada» perquè el sistema de tarifació de vies de gran capacitat no està harmonitzat i existeixen «reticències» a les zones on hi ha peatges a renovar les concessions.

«Creiem –va explicar– que l’efecte social d’un allargament de la concessió no seria gens desitjable, cap polític el voldria afrontar i les concessionàries tampoc estem a favor d’adoptar solucions impopulars».

En la seva opinió, el model de finançament d’infraestructures viàries d’Espanya, país que ja comprèn només el 26% del seu negoci, per darrere del 34% de França, és una «illa» en el marc europeu. A Espanya, el 21% de les vies de gran capacitat són de pagament, mentre que a França o Itàlia estan per sobre del 80%. Alemany va afegir que, tenint en compte la situació pressupostària, «sembla difícil» que les vies de gran capacitat puguin ser gratuïtes.

Segons ell, el moment actual és «immillorable» per abordar el replantejament del model. Va admetre que plets com el que recentment ha guanyat la companyia al Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM), que admet el dret que té a rebre una compensació acumulada de 1.494 milions d’euros per l’AP-7, no contribueixen al consens. En tot cas, Abertis «no alterarà» el seu criteri de «prudència comptable» fins que hi hagi una sentència definitiva del Tribunal Suprem «o un nou acord amb el Ministeri de Foment». Alemany va afegir: «El 2021 o abans buscarem una solució que tingui una traducció numèrica».

Una opció podria ser convocar noves concessions, un camí ben vist des d’Europa, que a més a més serviria per «generar fons per cancel·lar» aquells peatges, van apuntar des de la companyia.

DIVIDEND A ESCOLLIR

Abertis preveu invertir aquest any uns 3.400 milions d’euros, el 30% més que el 2016, i tornar a créixer a doble dígit per reforçar-se sobretot a l’exterior, segons el conseller delegat de la companyia, Francisco Reynés.

Notícies relacionades

La part més important d’aquestes inversions, uns 2.400 milions, es destinaran al creixement amb compres en països com França o Itàlia. El vicepresident i conseller delegat, Francisco Reynés, va justificar aquestes apostes  perquè es «respecta de forma contundent la seguretat jurídica i el marc concessional».

La junta d’accionistes va aprovar un dividend complementari de 37 cèntims bruts per acció que, per primera vegada, els accionistes podran escollir cobrar en efectiu o en títols amb un descompte del 3%. El pagament es portarà a terme el dia 24. Aquesta remuneració se suma a la pagada al novembre (36 cèntims) i comporta un total de 73 cèntims bruts, l’11% més que el 2015.