HISTÒRIES MÍNIMES

El retorn del calçat de proximitat

Feners dissenya, fabrica i ven sabatilles esportives de dona fetes artesanalment a Elx

1i6a8048

1i6a8048 / Anna Mas Talens

2
Es llegeix en minuts
Carme Escales
Carme Escales

Periodista

ver +

Adrià Gustà és un noi de 23 anys de la Garriga que el juny del 2015 es va graduar en negocis internacionals i màrqueting a ESCI-UPF. Ho va fer eufòric pel premi a l’Emprenedoria que la universitat acabava d’atorgar al seu treball de final: un pla d’empresa per a un parc d’aventures. Van ser 1.500 euros que l’acabat de llicenciar va decidir invertir en el que avui és la seva empresa, Feners, una marca de calçat esportiu femení de fabricació artesanal.

Amb 10.000 euros, va posar en marxa el negoci, que comprèn tot el cicle del producte: la idea, el dibuix del disseny, la selecció de proveïdors del material per confeccionar les sabatilles esportives, i la venda a través de la pàgina web www.feners.com. 

«No perseguim el consum accelerat ni tampoc la compra impulsiva. Amb la venda de les nostres vambes, posem en valor conceptes que les posicionen en el mercat com ara slow fashion, un calçat de pell fabricat de manera artesanal, i, a més, allà on tradicionalment tan bé s’ha fet des de sempre, a Alacant», explica el fundador i CEO de Feners. 

«Els proveïdors de materials amb què treballem també són a la mateixa zona d’Elx, on es fabrica el nostre producte», afegeix. «El canal de venda on line ens permet ajustar-ne els costos i oferir un preu molt raonable, a 70 o 85 euros», apunta. Juntament amb ell, dues col·laboradores formen part del jove equip: Carla Morillas, també de 23 anys, s’encarrega del suport comercial, amb accions de màrqueting i en xarxes socials; i Mariona Bonaga, de 21 anys, és la dissenyadora de les vambes. Tots són de la Garriga, que és on té la seu l’empresa, que va activar les seves vendes on line el desembre passat i des d’aleshores ha facturat 25.000 euros. «Esperem tancar el nostre primer any arribant als 100.000 euros», apunta Gustà.

Notícies relacionades

«De moment, anem col·locant unes bones bases, guanyant poder de compra i contactant amb els millors proveïdors de sola, de cordons, de pell… La nostra pròxima inversió la volem fer a la web amb la finalitat d’anar obrint mercat als Estats Units, Europa i algun dia arribar també a l’Àsia». «Hem nascut on line perquè som digitals i és el que resulta més econòmic, però estarem també en altres canals. Ja hem anat a cinc mercats de productes artesanals a Catalunya i la resposta ha sigut molt bona», destaca Morillas.

Consum responsable

Gustà és conscient del valor que aporta en el mercat aquesta fabricació artesanal, «elevant la vamba al màxim nivell de qualitat i cuidant-ne detalls com ara la plantilla anatòmica extraïble, un factor de qualitat que permet intercanviar-la amb la pròpia, si la clienta utilitza plantilles especials», puntualitza el jove emprenedor. «Considerem que, avui en dia, la dona ha de poder anar més còmoda i ben vestida a la vegada», afegeix Gustà. Feners, a més, es desmarca de l’estacionalitat del seu calçat. Les seves vambes, que vesteixen com a sabata de pell, es poden calçar tot l’any, segons expliquen els seus creadors, defensors de la cultura de la feina feta a gust com a espai vital de felicitat.