Renault, sospitós d'haver falsejat els tests d'homologació

El servei antifrau francès creu que el constructor va idear un 'software' per superar les proves anticontaminació

La direcció estaria al cas d'una estratègia aplicada des de fa 25 anys

1
Es llegeix en minuts
EVA CANTÓN/PARÍS

L’ombra de la sospita persegueix Renault des que, el mes de setembre del 2015, va esclatar l’escàndol dels vehicles trucats per Volkswagen per reduir les emissions contaminants dels seus motors dièsel. Investigat com la resta de fabricants francesos per la Direcció General de Consum, Competència i Repressió del Frau, un informe publicat ahir pel diari Libération deixa pocs dubtes sobre les pràctiques fraudulentes de la companyia liderada per Carlos Ghosn.

Renault hauria instal·lat «un dispositiu trucat que modifica específicament el funcionament del motor per reduir les emissions d’òxid de nitrogen durant les proves d’homologació», una estratègia fraudulenta en la qual estaria implicada la direcció de l’empresa i que, segons l’agència AFP, hauria durat com a mínim 25 anys.

La companyia ho va desmentir formalment. «Renault afirma que els seus vehicles no estan equipats amb software trucat», va assenyalar el número dos del grup, Thierry Bolloré. No obstant, tot indica que Renault hauria fet exactament el mateix que el constructor alemany en l’origen del dieselgate.

INSTRUCCIÓ JUDICIAL / Les conclusions de la investigació portada a terme pels serveis antifrau, dependents del Ministeri d’Economia, van portar a l’obertura d’una instrucció judicial per un suposat delicte d’engany en els controls portats a terme als motors dièsel. En concret, l’informe esmenta el model Talisman, el tot terreny Kadjar, el Clío IV i també el Captur.

Antifrau sospita que Renault va idear un software que tenia com a objectiu falsejar els resultats de les anàlisis d’emissions, i d’aquesta manera poder demostrar que complia la normativa anticontaminació. Encara que al document es parla de models recents, l’organisme de lluita contra el frau es recolza en els testimonis d’un antic treballador que apunta que algunes pràctiques es remuntarien al 1990.

Notícies relacionades

El tècnic assenyala que molts cotxes estaven equipats amb un dispositiu que permetia detectar si se superarien els nivells permesos en els tests d’homologació. En aquest cas, el dispositiu adaptava el funcionament del motor perquè emetés menys contaminants.

Renault insisteix en el fet que no s’ha saltat cap la reglamentació relativa a l’homologació de vehicles. No obstant, les actes en poder dels jutges sostenen que la companyia «va utilitzar una estratègia que tenia com a objectiu falsejar els resultats dels tests antipol·lució».