energia

Endesa atribueix només l'1% del frau en la llum a famílies vulnerables

La companyia va detectar 47.800 casos de captació il·legal d'electricitat a Catalunya el 2016

1
Es llegeix en minuts

Endesa va detectar 47.800 casos d’electricitat captada il·legalment el 2016, però només l’1% es pot atribuir a famílies en situació de vulnerabilitat, segons detalla en un comunicat. Amb aquestes xifres, la companyia constata que pràcticament tot el frau que pateix per manipulació en les instal·lacions està protagonitzat per «les grans empreses i els grans consumidors». Un dels casos més sonats de l’any passat va ser el d’una cadena d’hotels de Lloret que punxava l’electricitat en quatre dels seus establiments en plena temporada turística, amb el risc que això comportava.

En total, l’energia recuperada en els expedients tramitats per la companyia va pujar  a més de 647 milions de kWh –equivalent al consum de la província de Tarragona durant un mes–, un 61,5% més que el 2015. Per zones, durant el 2016 l’empresa va detectar un 28% més de casos de llum connectada il·legalment que l’any passat. La província de Barcelona va ser on es van detectar més instal·lacions manipulades, amb 34.530 expedients oberts per frau. A Girona, es van registrar 5.361; a Tarragona, 5.764, i a Lleida, 2.166.

RISC PER A LA SEGURETAT

Notícies relacionades

Davant aquestes evidències, Endesa alerta que l’execució d’aquest tipus de frau no té només un efecte econòmic, sinó que «implica posar en greu risc la seguretat i la salut de les persones que conviuen o estan pròximes al defraudador i a les instal·lacions que té manipulades» i recorda que «és un acte delictiu penat per llei».

Un altre element a tenir en compte per rebutjar aquest tipus de pràctiques, destaca, és que punxar la llum és «un recurs il·legal que utilitzen algunes empreses i grans consumidors domèstics per abaratir la seva factura elèctrica a costa de la resta». I afegeix que l’ «efecte negatiu del frau no repercuteix en les companyies elèctriques, si no que, igual que passa amb el frau fiscal, afecta els recursos de la resta d’empreses i ciutadans perquè es tradueix en un increment de la factura elèctrica». Davant d’aquesta situació, l’elèctrica està realitzant «accions efectives contra el frau amb el suport d’equips especialitzats i aplicant els avenços tecnològics a les xarxes intel·ligents».