polèmica pels crèdits

L'AEB culpa els clients de no haver-se fixat en les clàusules terra

Més de la meitat dels hipotecats firmen els préstecs sense entendre els detalls del producte financer

roldn

roldn

1
Es llegeix en minuts

El president de l'Associació Espanyola de la Banca (AEB), José María Roldán, ha afirmat aquest dijous, en referència a les clàusules terra, que els usuaris haurien d'haver sigut més atents amb el que firmaven. Malgrat reconèixer que els bancs han de facilitar tota la informació quan es contracta una hipoteca, Roldán també creu que el client s'hi ha de fixar més:

"No pot ser que dediquem més temps quan hem d'adquirir un cotxe a triar la pintura o la tapisseria que a analitzar les diferents formes de finançament. El préstec hipotecari és probablement la decisió financera més rellevant de les nostres vides. Hem de prestar un mínim d'atenció en la contractació de productes financers rellevants", ha explicat Roldán durant una conferència a Madrid. El president de l'AEB ha qualificat d'estrany que el Tribunal de Justícia europeu hagi criticat el sistema hipotecari espanyol ja que, segons ell, és un model que ha funcionat bastant bé. Roldán assegura que no hi ha cap contracte bancari amb més garanties que l'hipotecari ja que es firma davant un notari.

ELS ABUSOS

Davant d'aquesta posició, els advocats que defensen clients afectats per clàusules terra recorden que en alguns casos la clàusula terra es fixava en el tipus inicial del préstec, en la majoria dels casos era impossible disposar del contracte dies abans de la firma i que el client no tenia opció de negociar condicions particulars del préstec, per la qual cosa algunes clàusules eren abusives. 

ESTUDI RASTREATOR

Notícies relacionades

El 53% dels espanyols reconeixen que alguna vegada han firmat sense entendre al 100% els detalls i característiques del producte financer que estava contractant, segons el III Estudi de Comparació Online cap a l'Estalvi Intel·ligent de Rastreator.com. A més, un 62,7% dels ciutadans creuen que no hi ha prou transparència pel que fa als productes financers, segons el mateix estudi.

Pel conseller delegat de Rastreator.com, Fernando Summers, aquestes dades "revelen la necessitat que se segueixi millorant la informació que s'ofereix al ciutadà" perquè sigui "el màxim de clara, senzilla i útil a l'hora de prendre les seves decisions financeres". Summers considera "fonamental" que, a més de continuar millorant la informació subministrada, "se segueixi fomentant de forma activa l'educació i cultura financera dels ciutadans", ja que només així "podran ser lliures per valorar totes les opcions del mercat i prendre decisions responsables".