GRAN OPERACIÓ PER AL VIDEOJOC CATALÀ

Take-Two paga 232 milions per la barcelonina Social Point

La multinacional del videojoc compra la companyia catalana especialitzada en jocs per a Facebook

Els dos fundadors tenen 29 anys i van començar a Barcelona Activa

 

  / FRANCESC CASALS

3
Es llegeix en minuts
Carmen Jané
Carmen Jané

Redactora

Especialista en Periodista especialitzada en tecnologia, continguts digitals i elearning. Escric des de Última Hora.

ver +

Dos barcelonins acaben de complir el somni de l’emprenedor de ser milionari abans dels 30 anys. Social Point, l’empresa de videojocs per a Facebook i mòbils que van fundar a finals del 2008 Horacio Martos i Andrés Bou, tots dos de 29 anys, ha sigut comprada vuit anys més tard pel gegant del videojoc Take-Two Interactive Software per 250 milions de dòlars, uns 232 milions d’euros, en accions i efectiu. La valoració de compra és bastant menor del que esperaven els inversors, però suposa una fita en la indústria del videojoc local.

Social Point va fer els seus primers passos a Barcelona Activa. Als dos socis inicials, els acabats de llicenciar en informàtica per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Horacio Martos i Andrés Bou, se’ls va afegir dos anys després Marc Canaleta, actual director tecnològic, i que explica que al principi ni cobrava. La seva idea va ser fer videojocs però l’èxit de Farmville, aquella famosa granja que tants jugadors va enganxar a Facebook i que va elevar els seus creadors, Zynka, a la categoria d’estrella, els va convèncer d’optar per aquest camí.

La xarxa social de Mark Zuckerberg els va compensar, i la seva visió de fer negoci internacional, també. Facebook ja va premiar el primer joc que van llançar, Social Empires, el 2010, que va aconseguir 3,5 milions de jugadors. I des d’aleshores han canviat diverses vegades de seu a mesura que anaven multiplicant la facturació i també els treballadors. L’auge ha sigut realment espectacular i de les 12 persones que eren el 2013 han passat a 270 en el moment de la compra, i els gairebé 100 milions de dòlars que van ingressar el 2015.

En aquests vuit anys, Social Point s’ha convertit en un referent en l’escena barcelonina dels videojocs que ha donat empreses com Digital Legends, autora de videojocs d’èxit per a la Ngage de Nokia i el primer iPhone, gràcies també al seu mercat internacional.

INGRESSOS PER PUBLICITAT

El model de negoci de Social Point, que té la majoria dels seus usuaris als Estats Units, oscil·la entre jocs gratuïts que l’usuari paga veient publicitat, i models 'freemium', on s’ha de pagar per noves parts o eines. Els seus grans èxits han sigut Dragon City i Monster Legends, per a Facebook. En les seves versions mòbils han estat en les primeres posicions de l’App Store per a iPhone des del 2014. I tenen uns 50 milions de jugadors entre tots els seus productes, per als quals ells gestionen directament la publicitat. Els seus últims jocs, World Xef i Dragon Land, han seguit aquesta estela.

Notícies relacionades

La compra farà rics els seus fundadors però també els inversors que els van acompanyar en aquesta aventura de crear jocs per a Facebook i mòbils. L’empresa ha aconseguit inversions per valor d’uns 48 milions d’euros de diversos fons, com Nauta Capital (Privalia, Groupalia, Scytl), Greylock Parners (Airbnb, Dropbox, Linkedin i Facebook), Idinvest (Meetic, Viadeo) i Highland Capital (Privalia, Vista Print). Només l’última ronda, el 2014, va aconseguir aixecar 30 milions. Social Point SL manté un 30% de l’accionariat actual, segons les dades del Registre Mercantil.

Per a Take-Two, la compra també és un repte. La distribuïdora de jocs com Grand Theft Auto, Bioxoc i Civilization no s’ha mogut fins ara del mercat de les consoles i de l’ordinador. En la seva nota anunciant la compra, Take Two destaca el seu interès per «atraure una base d’usuaris molt lleials» en noves plataformes com són Facebook i els mòbils. Un dels actius més importants de la companyia barcelonina és la seva capacitat per gestionar les dades massives que generen els seus usuaris.