Gas Natural destina 4,5 milions a un pla propi contra la pobresa energètica

La companyia crea un equip específic de 60 persones per recolzar clients vulnerables i les administracions

fcasals37120065 economia  gas  natural  fenosa  isidre  faine y rafael  vill170131165920

fcasals37120065 economia gas natural fenosa isidre faine y rafael vill170131165920 / David Campos

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Gas Natural ha pres la iniciativa. El consell d’administració de la companyia ha acordat destinar 4,5 milions addicionals a un pla propi contra la pobresa energètica. Un total de 60 treballadors del grup passen a ocupar-se a partir d’ara de manera específica a desplegar a tot Espanya mesures de suport i assessorament tant a clients vulnerables com a les diferents administracions, ajuntaments, autonomies i Estat.

En un esforç per superar la crisi que va suposar la mort a Reus de Rosa P.V., de 81 anys, una clienta a qui s’havia tallat el subministrament i que va morir en un incendi ja que s’il·luminava amb espelmes, l’empresa aposta per mesures voluntàries, expliquen fonts de l’empresa. El conseller delegat del grup, Rafael Villaseca, compareixerà aquest dijous al Parlament per donar explicacions sobre el cas de Reus.

SENSE REGLAMENT /«És necessari millorar les actuacions per evitar casos com el de Reus i més coordinació entre empreses i administracions», segons el grup. Aquest conjunt d’actuacions en realitat no serien necessàries si l’Executiu català hagués desplegat el reglament de la llei de pobresa energètica, com va acordar el Parlament.

Des de l’any 2014, Gas Natural ha evitat el tall de subministrament a 18.000 famílies, de les quals 6.000 són fora de Catalunya, gràcies a acords i convenis portats a terme amb administracions. 

En l’actualitat, té firmats acords amb Cantàbria, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Madrid, Galícia, València, Navarra i Euskadi; amb grans ajuntaments, com Saragossa i Sevilla o entitats com l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). En total, compta amb uns 400 acords bilaterals amb diferents administracions i quatre convenis més en negociació.

Una les iniciatives consisteix a reforçar les accions preventives per detectar potencials situacions de vulnerabilitat, amb la creació de la categoria de «prevulnerable» per a determinats clients. Aquesta activitat ha començat aquest mes i ja se n’han detectat 5.000 amb aquest perfil.

L’objectiu és fer un seguiment per estudiar, des de recomanar-los el bo social fins a reduir la potència contractada, i avisar els serveis socials corresponents.

Altres mesures són la possibilitat que les persones que es troben amb dificultats conjunturals financin els rebuts fins en dos anys, sense interessos ni quotes prefixades, s’allarga de dos a cinc mesos el termini per comunicar un tall de subministrament i s’estableix un telèfon gratuït per a clients vulnerables les 24 hores del dia (900 724 900).

Notícies relacionades

També es busca millorar la gestió i la relació amb els ajuntaments a través de la sistematització de l’intercanvi d’informació i aconseguir un registre únic de clients vulnerables per a ús des de les companyies fins a les administracions.

Per facilitar aquests procés s’estableix un telèfon gratuït al qual podrà telefonar directament el personal de serveis socials. També, la fundació del grup finançarà projectes del tercer sector dedicats a la pobresa energètica, entre algunes altres mesures.