HIPOTEQUES AMB SOBRECOST

Els afectats per la clàusula terra podran presentar la seva reclamació a partir dilluns

Els bancs disposaran d'un mes per adaptar la seva operativa d'informació als clients

cmontanyes36975393 reuni n en el colegio de abogados de barcelona para informar170121141916

cmontanyes36975393 reuni n en el colegio de abogados de barcelona para informar170121141916

2
Es llegeix en minuts
MAX JIMÉNEZ BOTÍAS / BARCELONA

Els consumidors afectats per una clàusula terra en les seves hipoteques podran començar demà amb les reclamacions a les seves entitats financeres, segons estableix el reial decret llei publicat ahir al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), tot i que els bancs disposaran d’un mes per adaptar el seu sistema d’informació al client. Serà a partir d’aquest moment quan s’iniciarà el termini de tres mesos que té l’entitat per resoldre la reclamació presentada. El decret no inclou cap novetat respecte al text de l’esborrany que ha circulat els dies previs a l’aprovació per part del Consell de Ministres.

Bàsicament, estableix que les entitats financeres tindran un ampli marge per determinar com tornar els diners al client: podran pactar canvis en les hipoteques afectades i evitar així haver de tornar en efectiu les quantitats cobrades indegudament. En virtut d’aquest mecanisme, el consumidor i l’entitat podran acordar mesures compensatòries diferents de la devolució en efectiu, com, per exemple, la renovació de les condicions de la hipoteca. Així, una opció seria reduir les quotes hipotecàries futures que compensin el que el banc ha cobrat de més al client. En aquest cas, l’acceptació per part del client serà manuscrita, després d’haver sigut informat del valor econòmic de la mesura alternativa.

Aquest mecanisme estableix una via extrajudicial per resoldre de manera «senzilla, ràpida i gratuïta», segons afirma el decret, les reclamacions dels consumidors derivades de les últimes sentències judicials. El procediment serà obligatori per a l’entitat financera quan el sol·liciti el client i el banc tindrà tres mesos per arribar a un acord i resoldre les reclamacions. Tot i això, si decideix que al client no li correspon el retorn de la quantitat pagada no estarà obligat a plantejar una oferta econòmica, encara que haurà d’argumentar les raons per les quals considera que no procedeix tornar els diners. Aquesta opció té un millor tracte fiscal que el cobrament en efectiu.

VIA JUDICIAL OBERTA

Notícies relacionades

La via judicial es manté oberta en qualsevol cas. I és possible que s’hi recorri amb més profusió de la que en principi es podria esperar, ja que la majoria de les entitats financeres es proposen fer una aplicació de mínims del decret. Fins i tot, algun dels bancs, com el Sabadell, ja han anunciat que no pensen aplicar el decret emparant-se en el fet que totes les seves clàusules «són transparents» i, per tant, no abusives.

El Col·legi d’Advocats de Catalunya, en previsió que es produeixi una allau de consultes, ha iniciat un cicle de sessions de formació, perquè els col·legiats coneguin els detalls del procediment a seguir en cada cas. «Es tracta que [els advocats] puguin negociar les millors condicions en el retorn dels diners que els bancs deuen als seus clientes», destaca en una nota.