ENCARIMENT DEL CISTELL DE CONSUM

El mal temps eleva el preu de les verdures fins al 120%

El salmó es dispara prop del 40% a Mercabarna per la retallada de l'oferta i l'auge del 'sushi'

 

  / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
EDUARDO LÓPEZ ALONSO / BARCELONA

L'onada de fred que castiga Europa des de fa un parell de setmanes ha afectat la producció de verdures i hortalisses fins a disparar-ne els preus a Catalunya. El mercat majorista Mercabarna constata que els productes principals del mercat de verdures han patit en les últimes dues setmanes increments sobtats de preus, amb alces que van del 25% al 120%. La causa comuna d'aquests increments ha sigut la menor producció procedent del centre d'Europa associada a la tradicionalment estable demanda d'aquest tipus de productes. El rècord de pujades l'anota el pebrot vermell, que s'ha disparat el 125% en dues setmanes. Els preus majoristes són un indicador de l'evolució dels preus, però no necessàriament aquesta alça es repercuteix directament en la venda al públic. Les estratègies del punt de venda per esmorteir la pujada són elevar el d'altres productes substitutius o buscar nous proveïdors de productes similars. Les pujades més rellevants comunicades per Mercabarna són, a més de la del pebrot vermell, la mongeta tendra (100%); albergínia (100%); cogombre (86%); coliflor (33%); i pebrot verd (33%).

SALMÓ

Notícies relacionades

Un altre dels productes que ha registrat aquest inici d'any amb forts increments en els preus és el salmó fresc, amb un encariment mitjà pròxim al 40%. En fonts de Mercabarna confirmen que aquesta evolució dels preus es deu a problemes en el subministrament a nivell internacional, com a conseqüència de la caiguda de la producció fonamentalment a Xile, per problemes a les piscifactories per un brot d'algues que ha posat en alerta aquesta indústria al país l'últim any. La caiguda de la producció, fins a del 49% si es compara aquesta passada setmana amb fa un any, ha repercutit en una alça del preu del 33%. Els preus ja van pujar l'any passat el 37% respecte del 2015, amb una caiguda de la venda del 28%. "Una de les causes de l'increment del preu del salmó també és el canvi d'hàbits de consum i la seva creixent utilització en elaboracions de 'sushi'", expliquen a Mercabarna. Bona part de les vendes de salmó fresc es destinen al canal de la restauració. El fet que la producció de salmó es concentri a Noruega i a Xile fa que els preus se'n ressentin més davant dificultats de subministrament. 

TONYINA

Alguns minoristes intenten canalitzar la demanda dels consumidors a altres espècies, com la tonyina, que malgrat tenir un nivell de preus més estable, també tendeix a encarir-se més del compte al punt de venda, no en els mercats majoristes. "En el cas de la tonyina hi ha un ampli marge de canals de subministrament i orígens. Aquesta oferta variada contribueix a estabilitzar els preus majoristes", expliquen a Mercabarna. La venda va augmentar l'any passat el 26% i els preus es van mantenir estables. La gran majoria de les vendes de peix són de productes de piscifactoria en algunes espècies concretes com el salmó, el llenguado, el llobarro o la dorada. Els procedents de captures, o salvatges, s'han convertit en un producte alimentari gairebé de luxe en aquestes espècies.