ANIVERSARI

L'iPhone compleix 10 anys: així va néixer el mòbil que va convertir els telèfons en intel·ligents

Els 'smartphones' van canviar al ritme de la innovació de l'Apple de Steve Jobs, però ara les firmes asiàtiques posen en qüestió el lideratge de l'empresa

iphone-mosaic

iphone-mosaic

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El 9 de gener del 2007, Steve Jobs, llavors conseller delegat d'Apple, va anunciar a la Macworld de San Francisco el que va definir com “la reinvenció del telèfon”. Així va donar a conèixer al món el primer iPhoneiPhone, el mòbil que va convertir en intel·ligents els telèfons i que va revolucionar el mercat.

Deu anys han passat des de l'anunci del telèfon que va catapultar a l'èxit Apple. “De tant en tant arriba un producte revolucionari que ho canvia tot", va dir Jobs en aquella presentació. I en el cas de l'iPhone, a la vista de l'èxit de vendes i l'evolució del sector, així va ser: en aquests 10 anys, Apple ha venut més de 1.000 milions d'iPhone a tot el món.

L'anunci d'aquell primer iPhone va sorprendre la competència i un públic acostumat a mòbils amb pantalla petita i funcions limitades, sobretot pel que fa a connexió a la xarxa. L'iPhone va ser definit per Jobs com “un iPod amb pantalla panoràmica tàctil, un revolucionari telèfon i un trencador dispositiu de connexió a internet”. Amb la seva pantalla de 3,5 polzades tàctil i un sol botó (‘home’) a la pantalla, el dispositiu trencava amb l'aparença i experiència d'ús de telèfons clàssics de NokiaMotorolaBlackberry Sony Ericsson.

La competència no es va prendre seriosament l'aposta d'Apple, que de fet va trigar a consolidar-se. Però la introducció d'una botiga d'aplicacions al telèfon va ser l'impuls definitiu per a un telèfon que es va anar fent popular a mesura que anava arribant a altres mercats (amb comptagotes). Quan empreses com Motorola Nokia van voler reaccionar ja era massa tard: el mercat havia elegit que els mòbils que volien eren els de gran pantalla tàctil.

Notícies relacionades

Però no tot han sigut victòries per a Apple en aquests anys. Hi ha hagut 15 models d'iPhone llançats (en els últims anys, versions ‘normals’ i Plus de pantalla més gran i amb més capacitats) i alguns de poc exitosos, com l'aposta per un iPhone més barat (5C) que no va acabar de triomfar. Pel camí, també hi ha hagut demandes d'empreses com Samsung per violació de patents i còpia del disseny, i sobretot la pèrdua de Jobs, que va plantejar dubtes sobre el lideratge del seu successor, Tim Cook. Tim Cook.

Les accions d'Apple s'han revaloritzat un 870% en aquests 10 anys, però la firma afronta diversos reptes. Les marques asiàtiques llancen innovacions abans que Apple, i encara que els telèfons de la firma de la poma segueixen sent un èxit, hi ha cert alentiment en les vendes. ¿Serà el nou iPhone 8 -tingui el nom que tingui- el que, 10 anys després, marqui de nou la tendència?