Anar al contingut

El cotxe dièsel arriba a la seva quota de mercat més baixa en 15 anys

Les vendes d'automòbils van registrar l'any passat una alça del 10,9%, fins als 1,14 milions d'unitats

Agustí Sala

xperez35268978 airbag motor citroen c4160829110554

periodico

El dièsel segueix perdent terreny, encara que es manté com el més venut. La quota de mercat d’aquesta motorització es va desplomar l’any passat fins al 56,8%, el nivell més baix des del 2002, després de perdre 6,2 punts respecte al 2015.
     Durant l’any ja va registrar enfonsaments rècord. La cota més alta la va aconseguir el 2007 i el 2010, amb 71 de cada 100 cotxes matriculats. Llavors, els de gasolina suposaven el 29% del mercat. Després de tancar el 2011 i el 2012 amb el 70% de les vendes, el dièsel va començar a baixar fins a accelerar la caiguda a partir del 2015.
    En canvi, els vehicles de gasolina segueixen en auge, a l’estela de les notícies sobre el dieselgate (trucatge de motors) protagonitzat per 
Volkswagen, i van tancar el 2016 amb una quota de mercat del 40,2% amb una alça que gairebé equival al retrocés del dièsel i al nivell de fa 15 anys. Per la seva part, els models híbrids i elèctrics van tancar l’any en el 3% de quota, després d’assolir a l’agost i al novembre el 4%. El 2011 suposaven l’1%, igual que el 2012; després van pujar al 2% fins al 2015.

MATRICULACIONS / En total, les matriculacions de turismes i tot terrenys es van situar en 1.147.007 unitats l’any passat, fet que suposa un augment del 10,9% en comparació amb les dades del 2015, segons les associacions de fabricants (Anfac), concessionaris (Faconauto) i venedors (Ganvam). A pesar de l’alça, encara no s’han assolit els nivells precrisi i les matriculacions «estan lluny del mercat potencial que se situaria, a curt termini, en 1,3 milions».
    El mes passat, les vendes van arribar a les 96.886 unitats, cosa que es tradueix en una pujada del 9,3%. Però és una xifra inferior a les previsions que preveien que se superaria la barrera de les 100.000 unitats al desembre. El sector ho atribueix al final del pla Pive el juliol passat. 
    Anfac, Faconauto i Ganvam indiquen que aquest «bon resultat» del 2016 és conseqüència de la millora del clima econòmic, de l’esforç comercial dels concessionaris i marques, de la forta activitat turística i de «l’excel·lent comportament» del canal d’empreses. Les vendes a particulars creixien a «doble dígit» durant la primera meitat de l’any, gràcies al pla Pive. En canvi, en la segona, a falta d’aquest incentiu, les vendes es van alentir.
    El Citroën C-4 va ser el model més venut, amb 34.615 unitats; seguit dels Seat León, amb 33.653, i Ibiza, amb 31.836. Per marques, la primera va ser Renault, amb 90.530 unitats; seguit per Opel, 89.383; i Volks­wagen, amb 89.012.
    L’antiguitat mitjana del parc espanyol al tancament del 2016 va ser de 12 anys. Les vendes a empreses van créixer el 15,9% i el 20,8% al desembre. A més, les empreses de lloguer van adquirir el 16,8% més de cotxes, i el 38,4% més al desembre. L’Associació Nacional de Comerciants de Vehicles (Ancove) ha assegurat que els concessionaris de cotxes a Espanya inicien el 2017 amb un estoc al qual han de donar sortida en els pròxims mesos, provocat per les automatriculacions de l’any passat per complir els objectius establerts per les marques. 

Temes: Cotxes Dièsel

0 Comentaris