Anar al contingut

FILIAL DE VOLKSWAGEN

Seat produirà a Alemanya un nou SUV gran

La planta de la seu central de Volkswagen a Wolfsburg assumirà la fabricació del tercer tot camí de la marca espanyola

Toni Fuentes Olga Grau

El pla de viabilitat de les fàbriques de Volkswagen a Alemanya com a conseqüència del 'dieselgate' anunciat fa uns dies inclou una aportació substancial de la seva marca espanyola. Seat afegirà a la seva gamma de vehicles un nou tot camí (SUV, en les seves sigles en anglès) que es convertirà en el primer model de la companyia amb seu a Martorell que es fabrica a Alemanya. La planta de Volkswagen a Wolfsburg, on s’ubica el quarter general de la multinacional, fabricarà un SUV gran amb el qual Seat completarà la seva família de tot camins.

La decisió d’adjudicar a Wolfsburg, la principal factoria de Volkswagen, la fabricació del nou SUV forma part del pla per reduir les despeses mitjançant la sortida de la companyia de fins a 30.000 treballadors, dels quals 23.000 es troben a Alemanya, i contribuirà a assegurar uns 1.000 llocs de treball, segons va informar l’agència alemanya de notícies DPA. El pla de Volks-wagen permetrà al grup un estalvi de 3.700 milions d’euros fins al 2021.

Un portaveu de Seat va confirmar que «la fàbrica de Wolfsburg ha sigut elegida per produir un model nou de la marca», encara que sense concretar si es tractarà del SUV gran de la firma. La producció del nou vehicle s’iniciarà a partir del 2018 i prendrà com a base el prototip Seat 20V20 que va ser presentat al saló de l’automòbil de Ginebra del 2015, segons van indicar fonts pròximes a la marca.

El president de Seat, Luca de Meo, va indicar fa un mes que el projecte de portar el prototip 20V20 a la línia de muntatge com a model de sèrie seguia «en estudi» per part de la direcció de la multinacional alemanya. La bona acollida, però, del llançament de l’Ateca, el primer SUV de Seat, juntament amb la necessitat d’assignar producció a les plantes alemanyes poden haver influït en el fet que el tot camí gran de la marca tiri endavant al final.

Wolfsburg es convertirà en la quarta factoria a l’estranger que utilitza la marca per produir alguns dels seus models. Seat fabrica el model Alhambra a la factoria portuguesa de Palmela; l’utilitari Mii a Bratislava (Eslovàquia) i el nou Ateca a Kvasiny (República Txeca). A Martorell produeix els models Ibiza, León i l’Audi Q3.

Herbert Diess, president de la marca VW: "El pla és un pas clau"

El president de la marca Volks-
wagen, Herbert Diess, considera que el pla de reestructuració i de reorientació de la firma és «un pas clau» per millorar la rendibilitat. Volkswagen preveu invertir 4.500 milions d’euros a l’any i aspira a convertir-se en el líder mundial d’e-mobilitat el 2025, així com a disposar de l’ecosistema digital més potent de la indústria, va assegurar Diess.

L’objectiu de la marca és «reposicionar-se» i, per complir-ho, el consell de direcció de Volkswagen ha aprovat el programa Transform 2025. Un dels seus objectius és incrementar el marge operatiu de la seva activitat.

La transformació de l’empresa es realitzarà en tres fases. La primera durarà fins al 2020 i durant aquesta fase la marca es reestructurarà completament. En la segona fase, fins al 2025, intentarà adquirir el lideratge en els serveis de mobilitat. Per acabar, portarà a terme una ofensiva en el segment de tot camins en un primer moment i una aposta posterior pels cotxes elèctrics.

Després del llançament de l’Ateca, Seat prepara la sortida al mercat del model Arona, el segon SUV, que serà el més petit i es basarà en la mateixa plataforma que utilitza l’Ibiza. La producció de l’Arona es portarà a terme a la mateixa línia en què s’acobla ara l’Ibiza, que s’està adaptant a la nova plataforma d’utilitaris del grup Volkswagen.

Dins d’aquesta estratègia per preparar la planta de Martorell per a l’Arona, Seat deixarà de produir al gener les versions de tres portes i la familiar de l’Ibiza a causa del seu escàs volum de vendes i a la necessitat d’alliberar càrrega de treball per assumir la producció del tot camí petit. La suma de l’Ibiza, quan es llanci al mercat la nova generació del model, i del SUV petit Arona superarà el volum de les tres versions actuals de l’utilitari (tres portes, cinc portes i familiar). 

La companyia confia en la bona evolució dels models produïts a Martorell per evitar un excedent de plantilla el 2018, quan es produirà el trasllat de l’Audi Q3 a la planta hongaresa de Györ i el canvi per l’A1, un utilitari per al qual es necessiten menys hores de treball. No obstant, els sindicats reclamen l’assignació d’un nou model a Martorell per aconseguir la saturació de la fàbrica i apunten la possibilitat de recuperar la producció de l’Ateca.

DESCENS DE PRODUCCIÓ

La companyia preveu tancar el 2016 amb un descens de la producció del 6%, segons les dades avançades als sindicats, amb un volum de 448.118 unitats davant les 477.077 del 2015. En els nou primers mesos de l’any, la factoria va fabricar 400.000 vehicles incloent l’Audi Q3, cosa que suposa un retrocés de l’1%. En el descens ha influït el cessament de producció de l’Altea i els treballs d’adequació de la línia de l’Ibiza. No obstant, Seat preveu tancar aquest any amb un fort increment del benefici després de registrar 137 milions del gener al setembre. 

En el full de ruta de Seat per als pròxims mesos i anys es troba el llançament d’una actualització del León, la nova generació de l’Ibiza, l’Arona i un model elèctric. El SUV gran se sumaria a aquesta llista. 

0 Comentaris