TEST AL CONSUM

El Black Friday apunta a rècord de vendes amb tot el comerç bolcat

Les botigues celebren la creació d'una data que marqui l'inici de la campanya nadalenca

La recuperació del consum i la més gran oferta fan preveure una pujada de la facturació del 10%

 

  / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Si Halloween està desplaçant les tradicions locals a Espanya, el Black Friday Black Friday es consolidarà aquest any com a data referent de descomptes massius en el comerç i com l’inici de la campanya de Nadal. Botigues de totes les mides, formats, sectors i canals s’estan bolcant amb aquesta jornada de descomptes que se celebra l’endemà del quart dijous del mes de novembre –és a dir, aquest divendres dia 25–, amb la previsió d’augmentar fins al 15% les vendes respecte de la mateixa data de l’any passat i, sobretot, confiant que sigui l’inici d’una gran campanya de vendes nadalenques.

El més particular de la data és que fins fa cinc anys ningú participava en aquesta campanya, molt popular als EUA però d’escassa tradició a Espanya i altres països europeus. No obstant, l’empenta del comerç electrònic (bona part de la culpa del boom la té AmazonAmazon) i les noves tendències de consum (més recerca d’ofertes, comparació de preus, més canals de compres) han convertit el Black Friday en una data de descomptes i vendes massives també a Espanya.

El millor indicador de l’interès per aquesta jornada el dóna Google. Segons el buscador més usat del món, «el nombre de consumidors espanyols interessats a trobar productes excepcionalment rebaixats durant aquests dies creix any rere any, i avancen les seves recerques cada vegada més», apunta la companyia. L’any passat, les recerques referents al Black Friday van augmentar el 113% respecte del 2014, mentre que aquest any el creixement està al voltant del 70%.

FILÓ COMERCIAL

El comerç ha vist un filó en aquesta data: atracció de l’interès del consumidor, més vendes i, sobretot, avançar uns dies l’inici de la campanya de Nadal, un triplet màgic que es completa amb la recuperació del consum. «El que el Black Friday està fent és avançar el consum i posar més vegades en contacte el client amb els comerços, siguin quin sigui el seu canal. Això és positiu per a les botigues, que s’han adonat que l’important és oferir com més canals millor per tenir possibilitats de vendes. Al final, abans era la setmana fantàstica de l’Àsia, o els dies de rebaixes. Ara és el Black Friday; no importa el nom, però que estigui a prop de Nadal sí que és doblement important», explica el professor del IESE Pablo Foncillas.

Notícies relacionades

«La clau d’aquest any és que encara s’han sumat més i més marques a la data, i això ha creat un efecte altaveu per a tots els sectors relacionats. Les vendes augmentaran, nosaltres calculem que entre el 10% i el 15%, perquè hi ha més companyies i per la recuperació del consum», assenyala per la seva part el professor d’Esade Gerard Costa, que afegeix algunes dades que demostren el creixent interès per aquesta data: la setmana del Black Friday concentra el 16% del total de les recerques a Google anuals, i el 5%-6% del total de vendes anuals. «A més, el 65% de les compres són compulsives», assegura Costa.

ESTÍMUL DE LA DEMANDA

L’efecte que té una jornada de descomptes massius com la d’aquest divendres és la crida al consum: «S’estimula la demanda, cosa que és la clau per vendre més», afirma Foncillas. «És evident que la irrupció del Black Friday ha canviat la manera de comprar dels espanyols, no només en un entorn de joguines, i això ha provocat que part de la compra s’hagi desplaçat a aquest moment», ssegura Beatriz Marta, directora de màrqueting i comerç electrònic de Toys ‘R’ Us Iberia. «De totes les campanyes que porta a terme Media Markt, el Black Friday és una de les més potents de la companyia», assenyalen fonts de la cadena alemanya.Aquest Black Friday no només serà un dia de descomptes, sinó que les ofertes es prolongaran en el cas d’alguns comerços durant diversos dies. Molts aprofiten la setmana sencera per oferir ja les seves promocions i avançar-se a la data. En alguns casos es tracta d’un avançament de la gran jornada de divendres; però en altres simplement és allargar els descomptes més dies. «El comerç vol vendre i el client, comprar barat», assegura Costa.