MERCAT AUTOMOBILÍSTIC

Els SUV enterren els cotxes de tres portes

Seat deixarà de produir al gener l'Ibiza cupè i el familiar per la caiguda de la demanda i els substituirà pel tot camí Arona

Altres marques com Renault ja venen tots els seus turismes amb cinc portes per reduir costos i rendibilitzar les inversions

3
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / XAVIER PÉREZ / BARCELONA

Fa 20 o 30 anys, l’objecte de desig dels actuals homes de quaranta o cinquanta anys  era comprar-se un cupè. La versió de tres portes que tenien tots els models de cotxes era el sostre de l’esportivitat assequible. En canvi, aquells cotxes avui són una espècie en extinció davant la decisió d’un nombre creixent de marques de deixar-los de fabricar. La següent que s’unirà a aquesta llista serà Seat, que el mes de gener deixarà de produir la versió de l’Ibiza de tres portes i també la familiar per l’escassa demanda que susciten i els substituirà pel nou SUV petit Arona.

És un exemple del poder que han acumulat els tot camins (SUV en les seves sigles en anglès), que han passat de ser una moda a ser una tendència transversal que canibalitza les vendes en altres segments de mercat tradicionals. La seva primera víctima són els turismes de tres portes, els denominats cupès en un sentit ampli que recentment s’ha anat acotant als esportius purs. Les vendes d’aquestes versions amb una aparença més esportiva s’han desplomat des d’un 51% en el segment dels utilitaris l’any 2000 fins a un 16% l’any 2015, segons les dades del sector corresponents a la Unió Europea. Les previsions apunten que aquesta tendència continuarà els pròxims anys i convertirà les vendes de turismes de tres portes en residuals o testimonials.

En el cas de Seat, les carrosseries de tres portes i la familiar, que es venen com a Ibiza SC i ST, respectivament, han passat de representar el 50% fa cinc anys a un 25% durant aquest any. «Les previsions indiquen que aquestes dues versions continuarien el descens. Hi ha una part de la demanda que s’ha desplaçat a l’Ibiza de cinc portes i, una altra, que va cap als crossover, per això hem d’estar en aquest mercat amb l’Arona», han indicat fonts de Seat.

Mentrestant, la firma aprofitarà els pròxims mesos per adaptar la línia de muntatge de l’Ibiza a Martorell a la nova plataforma de cotxes utilitaris del grup Volkswagen, que s’estrenarà a la factoria catalana amb el llançament de la nova generació del model a la primera meitat del 2017 i la seva versió SUV (Arona) passat l’estiu. L’objectiu de la marca és que la suma dels dos models superi el volum actual de producció de l’Ibiza incloent-hi les versions de tres portes i la familiar.

El president del comitè d’empresa, Matías Carnero, també s’ha mostrat convençut que la desaparició de les dues versions «no tindrà cap impacte negatiu ja que el volum de producció actual és molt baix» i serà compensat amb el nou Arona. Els pròxims mesos es produiran alguns reajustaments en les línies d’acoblament fins que es comencin a produir el nou Ibiza i el SUV petit.

ESPORTIUS DE RENAULT / De moment, la fàbrica de Volkswagen de Pamplona continua produint la versió de tres portes del Polo, malgrat que el seu pes ha anat caient fins a un 10%, segons han indicat fonts pròximes al grup, que han recordat que la pròxima generació del model es presentarà el mes de juny.

Notícies relacionades

La marca pionera a abandonar els cupès derivats d’utilitaris va ser Renault l’any 2011 amb el Clio, que des d’aquell moment només disposa de la versió de cinc portes fins i tot en la seva versió esportiva. «Les versions de tres portes són un fenomen molt europeu que ha anat clarament a la baixa a causa dels SUV i per la recerca de cotxes més pràctics però mantenint l’aspecte esportiu», indiquen fonts del fabricant francès. Després del Clio es va estendre la decisió al Twingo i al Mégane «sense que se n’hagin ressentit les vendes», indiquen les mateixes fonts.

L’enterrament de les tres portes ha permès a Renault i a altres marques que han seguit els seus passos un estalvi de costos de peces i desenvolupament i producció i un augment de l’eficiència en les inversions dirigides a noves demandes socials. Com a exemple, Renault ha tingut una grata sorpresa amb una demanda del paquet que inclou sostre en un color diferent (bitò) en el model Captur que es produeix a Valladolid que arriba al 80% de les vendes, la qual cosa ha ajudat a rendibilitzar la inversió en la línia de pintura. «Quan es van fer les estimacions de demanda, no ens esperàvem que fos tan elevada», han explicat fonts de Renault.