TECNOLOGIA FINANCERA

¿Qui guanyarà la batalla dels pagaments per mòbil?

La proliferació de múltiples agents i sistemes compliquen a l'usuari l'accés a noves alternatives

El sector apunta que serà l'usuari el que acabi determinant quines opcions prevalen en el mercat

nh 0598

nh 0598 / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
MAX JIMÉNEZ BOTÍAS / BARCELONA

Quan es parla de sistemes de pagament mòbils és habitual referir-se a Android Pay, Samsung Pay, Apple Pay, PayPal, Twyp i més recentment a Bizum. Es tracta de sistemes de pagaments per mòbil desenvolupats per les grans empreses tecnològiques i la banca i que resulten coneguts per als usuaris espanyols. Encara que, probablement, és el menys familiar a Espanya, Venmo, el que ha aconseguit més projecció entre els aficionats a utilitzar el mòbil com a moneder i les xarxes socials en les seves comunicacions habituals. En tot cas, la menció de set sistemes de pagament mòbil en aquest primer paràgraf poden donar una idea de com està de poc clar el sector i l'abundant competència que pugna per controlar una activitat amb un futur inabastable.

500 aplicacions disponibles

Invertir o innovar. Són dues qüestions a les quals donar resposta. Des de les empreses 'fintechs' s'afirma que són les més capacitades per innovar i avançar-se de les necessitats dels clients. I s'acusa la banca d'escassa capacitat innovadora. Sigui així o no, el cert és que fins on les entitats financeres no arriben amb la creació, pot arribar amb el compte corrent. No serà la primera vegada que un banc compra una 'fintech' per incorporar nous processos.

Encara més si s'esmenten que més de 50 empreses 'fintech' (start-ups financeres) en diferents llocs del món han desenvolupat equips que s'apliquen en el pagament per mòbil, i un gran nombre de grans operadors comercials -Walmart als EUA, o Alibaba, a la Xina-- ofereixen els seus propis sistemes de pagament. Les qüestió és que no existeix gaire certesa sobre quin sistema o qui acabaran imposant una manera de pagament mòbil més o menys universal."No vindrà de la mà dels bancs. Fa molt temps que no han tret solucions innovadores tecnològiques. Si es produeix, vindrà a través de les fintech", afirma Philipe Gelis, president de l'associació d'empreses tecnològiques relacionades amb l'activitat financera.

"No es tracta de si seran els grans operadors en el sector o els petits. Serà el mercat, és a dir, el consumidor, qui acabi per definir què models s'imposen", destaca David Alonso, responsable a Espanya de Samsung Pay, el sistema de pagament mòbil dissenyat per la tecnològica sud-coreana que competeix amb Android Pay i Apple Pay. "En tot cas, serà qui sigui capaç d'aportar la solució més simple d'usar i que aporti la millor experiència de pagament, qui s'imposi", afegeix Alonso.

PAGAMENT EN COMERÇ

Els moneders de Samsung, Google i Apple són usats bàsicament per als pagaments en comerços amb targetes. El que aquestes companyies ofereixen és una app que funciona com un contenidor mòbil, que permet als usuaris emmagatzemar les seves diferents targetes de dèbit, crèdit i fidelització al telèfon mòbil i pagar amb el dispositiu mitjançant la tecnologia NFC (Near Field Communication), a l'acostar el mòbil a un terminal TPV que inclou aquesta mateixa tecnologia. Bàsicament aporta elements de seguretat, ja que l'usuari no necessita compartir la informació de la seva targeta amb el comerciant quan paga. L'operació es valida amb la indentificació personal del telèfon o l'empremta digital, en alguns casos i la informació de la targeta està encriptada per un sistema anomenat 'tokenització'.

Aquesta fórmula és compatibles amb els moneders ('wallets') que ofereixen les entitats financeres. Així, Samsung Pay té acords amb el Banc Sabadell, CaixaBank, Abanca i altres entitats perquè els clients d'aquests bancs puguin carregar les targetes de dèbit i crèdit al mòbil. Samsung va més enllà, i ha arribat a acords amb El Corte Inglés i negocia amb altres cadenes comercials per incorporar les seves targetes al moneder mòbil.

A diferència de les companyies tecnològiques, la banca ha anat una mica més enllà amb el desenvolupament del pagament entre particulars per mòbil. ING Direct ha sigut el primer a aportar una fórmula de transferència de diners entre particulars. S'anomena Twyp ('The way to pay'). Està associada a un compte i una targeta i s'ha de baixar l'aplicació, com a la resta de casos. "La nostra opció és facilitar als nostres clients totes les opcions de pagament disponibles", comenta Gonzalo Caselles, responsable de mitjans de pagament d'ING. El que és cert és que el banc holandès ha anat una mica més enllà amb Twyp-cash, un sistema per pagar en comerços i, fins i tot, aconseguir efectiu de cadenes comercials afins, com si es tractés d'un caixer automàtic.

ALTERNATIVES PER ALS CLIENTS

Notícies relacionades

L'experiència d'ING i la d'altres agents del sector -Venmo, als EUA- ha portat la gran banca espanyola a buscar una alternativa per als seus clients. 34 entitats financeres, entre les quals hi ha els grans bancs, s'han posat d'acord per a llançar Bizum, un sistema de pagament -transferència- entre particulars, per al qual no han estalviat mitjans a l'hora de publicitar-lo al mercat.

"Nosaltres tenim els clients, és lògic que utilitzem aquesta base de dades perquè puguin interactuar", comenta Albert Figueras, responsable de mitjans de pagament del Sabadell i membre del consell de Bizum. El client, al final, és la clau de tot això. Apple Pay, que encara no funciona a Espanya negocia amb diferents entitats una forma d'aplicar el sistema, però el que realment li interessa és tenir l'accés a la informació dels clients bancaris. "És difícil que ens posem d'acord en això", puntualitza Figueras. Al capdavall, la clau d'aquesta complexa situació és l'usuari