SECTOR AERI

¿Què era i què és 'low cost'?

Les companyies de baix cost, majoritàries al Prat, evolucionen oferint vols en connexió i rutes de llarg radi

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Parlar de l’aeroport de Barcelona-el Prat és fer-ho de vols 'low cost'. Agradi o no, la majoria dels viatgers utilitzen companyies de baix cost per realitzar els seus viatges a/des de Barcelona, una cosa que, en teoria, no hauria de ser bona per a una instal·lació aeroportuària que aspira a ser un 'hub' de connexions (paraula que després de la fallida de Spanair va passar a ser maleïda), perquè se suposa que això només es pot aconseguir amb l’aposta de les aerolínies tradicionals. Però la pròpia evolució del sector comença a trencar aquests tòpics: el 'low cost' està deixant de ser-ho excepte en la qüestió de les tarifes ajustades.

Segons les dades d’Aena, dels 39,7 milions de passatgers que va tenir el Prat el 2015, 26 milions van utilitzar companyies de baix cost. Va ser el volum històric més gran d’aquest tipus de viatgers, que ha anat a l’alça per un simple motiu: l’aposta de les aerolínies de baix cost per la instal·lació, en especial de Vueling. La companyia que va néixer el 2004 i que quatre anys després es va fusionar amb Clickair, va escollir Barcelona com a base d’operacions, i l’ha convertit en la ciutat més ben connectada amb Europa del continent (més de 150 destins aquest estiu). Només Vueling va representar el 37,1% del total de passatgers de la instal·lació. Una altra cosa són les connexions amb vols intercontinentals, en què el Prat està situat al lloc 22 dels 50 aeroports europeus més grans.

Fa sis anys va aterrar a Barcelona també la líder europea del 'low cost': Ryanair. A pesar del debat que va generar, la firma ha donat vida a la T-2 i ha contribuït als rècords marcats pel Prat. Amb 5,7 milions, va ser la segona aerolínia amb més viatgers a Barcelona el 2015. Easyjet és la tercera que més passatgers va transportar (2,8 milions), mentre que al top 10 també apareix Norwegian (setena posició i un milió de viatgers).

Notícies relacionades

Totes són companyies de baix cost, i s’emporten una gran part del pastís del Prat. Però també totes estan trencant els tòpics sobre les aerolínies 'low cost', com per exemple els vols en connexió. Vueling ha convertit la T-1 en el seu centre de connexions, oferint als passatgers que puguin utilitzar l’aeroport per saltar cap a un altre vol, i ha firmat un acord de codi compartit amb Qatar Airways. Això alimentarà encara més la seva xarxa. Ryanair ha anunciat que la primavera del 2017 estrenarà també els vols en connexió a Barcelona, mentre que Norwegian també ofereix aquest servei des del mes de novembre passat.

Amb les fronteres cada vegada més difuses, la directora de l’aeroport de Barcelona, Sonia Corrochano, assegurava a la premsa després de la presentació dels vols de Norwegian: «L’important, al final, és que hi hagi aposta per Barcelona».