TROBADES D'ECONOMIA

«Si no és un any rècord, ens hi acostarem»

El director general de la Fira està convençut que el 2016 pot ser un exercici per recordar. La innovació i la internacionalització seran els pilars de la institució que té en el suport a les pimes una de les seves raons de ser, assegura.

7
Es llegeix en minuts

OLGA GRAU: En aquests moments estan preparant el nou pla estratègic. ¿Com s'ha trobat la Fira de Barcelona i quines seran les seves línies estratègiques?

CONSTANTÍ SERRALLONGA: La Fira és un gran projecte de ciutat i de país, i ara estem fent una revisió del pla estratègic. El construirem sobre els pilars bàsics que ha tingut la institució: és i volem que sigui un motor de l'economia de Catalunya. És una gran infraestructura al servei dels sectors econòmics, i pretenem recolzar els que tenen més potencial de creixement. Una de les nostres raons de ser és recolzar les pimes en els seus projectes de creixement, innovació i internacionalització.

O. G.: ¿I els grans salons?

C. S. : Aspirem que als nostres recintes se segueixin celebrant alguns dels principals esdeveniments firals d'Europa, i el Mobile World Congress (MWC) n'és un gran exemple. També volem seguir atraient congressos mèdics i tecnològics, i que grans companyies elegeixin Barcelona per fer les seves trobades mundials. Barcelona està ben connectada a nivell internacional a través de l'aeroport i la Fira ha guanyat en connectivitat gràcies a la Línia 9 de metro. Al mateix temps, volem reforçar el negoci propi: la Fira té un conjunt de salons històrics (automòbil, hostaleria, construcció, etcètera) que amb la crisi han patit, però que els hem mantingut i els seguirem potenciant.

SALVADOR SABRIÀ: ¿Com evolucionarà Construmat?

C.S.: La construcció no tirarà com abans, però tornarà a ser important i Construmat tornarà a tenir impacte. Ho farem el maig de l'any que ve i ja s'estan contractant espais. Les perspectives són bones, i seguirem impulsant el saló. ¿Com? Apostant per la innovació i la sostenibilitat i portant compradors internacionals, segurament del Centre i Sud-amèrica. Alimentaria n'és un exemple: vénen 800 compradors de tot el món per tancar operacions.

S.S. ¿Quines línies més de negoci exploren?

C.S.: Una altra part del negoci que potenciarem és la innovació en nous tipus de saló, vinculats a nous sectors de l'economia. Tenim el gran repte de la indústria 4.0. Aquest any hem organitzat el saló In(3D)ustry, ja que hi ha una transformació en el món industrial per la impressió 3D i l'impacte que tindrà en l'economia serà molt gran. Un altre cas és el del saló IoT Solutions World Congress (internet de les coses), que vam iniciar l'any passat. També les ciutats intel·ligents: vam organitzar el saló Smart City Expo World Congress, que té vinculació clara amb la resta. Estem configurant un conjunt de salons vinculats a la nova economia 4.0. A partir d'aquí poden aparèixer àmbits diferents.

S.S.: ¿És un risc dependre tant de l'MWC?

C.S.: L'MWC ha sigut i és un gran actiu, ens ha donat una projecció que ha fet de motor d'altres esdeveniments. Si hi ha empreses tecnològiques que han elegit Barcelona per fer-hi les seves trobades mundials és probablement perquè han vist que aquí es poden fer bé les coses. És evident que si no fos per l'MWC hauríem patit molt més la crisi, i en canvi n'hem pogut sortir reforçats. L'MWC és una oportunitat, però evidentment el pla estratègic farà èmfasi en la importància del creixement del negoci propi i en altres esdeveniments externs. L'any que ve tornarem a tenir el Congrés Europeu de Cardiologia i l'octubre d'aquest any acollirem la CPHI, la principal fira mundial de la indústria farmacèutica. Un altre d'especial interès és el nou certamen de videojocs, Barcelona Games World. Part de l'èxit es diu Barcelona: és una ciutat atractiva, amb costos raonables en relació amb altres capitals europees.

O.G.: ¿Es pot dir que hi ha bona relació entre els socis que formen part de la Fira?

C.S.: És molt bona. Tothom sap el que esperem els uns dels altres. Per a l'Ajuntament nosaltres som un motor de l'economia local, i se'ns demana que aquest impacte arribi al nombre més gran de gent possible i que generem benefici per a tots. La Fira és això: es demostra que on l'economia funciona hi ha menys atur i més renda, i menys des­igualtats.

S.S.: L'alcaldessa demanava que les fires arribin a més ciutadans.

C.S.: Treballem en això, a posar en valor l'impacte social que genera l'activitat de la Fira. Pretenem que l'impacte firal s'estengui a tota la ciutat. Pensem en salons de dimensió més social i àmbit públic, com el Saló de la Infància o Ensenyament, entre altres, i en els beneficis de la innovació, l'emprenedoria i la generació d'ocupació. Així mateix procurem col·laborar en aspectes més solidaris. En l'últim MWC vam poder contractar persones amb situacions de vulnerabilitat de la mà de Càritas, per citar-ne un exemple.

JOSEP MARIA BERENGUERAS¿Tenen plans per renovar el recinte i les instal·lacions de Montjuïc?

C.S.: De plans concrets no n'hi ha. És clar que Montjuïc és el recinte històric, que té un gran valor com a recinte firal, està situat al cor de la ciutat i és essencial, és el complement perfecte de la Gran Via. Montjuïc necessita una actualització, tard o d'hora. Dediquem al voltant de tres milions d'euros a l'any en manteniment dels diferents recintes.

O. G.: Una de les seves prioritats, com ha assegurat, és l'activitat exterior, ¿com va el projecte d'internacionalització?

C.S.: És una aposta estratègica. La Fira té prestigi, i això ens capacita per fer coses a nivell internacional. Hem firmat recentment amb Addis Abeba (Etiòpia) un contracte de consultoria per fer assessorament sobre el model firal del país. L'Àfrica pot ser una oportunitat de futur. És un continent en què Barcelona podria tenir un paper rellevant en molts sentits, i la Fira pot ser un dels mecanismes per potenciar aquesta relació. Una altra línia ha sigut exportar el saló Smart City. L'hem organitzat a Bogotà, Casablanca, Istanbul, Kyoto, Mont-real, Puebla (Mèxic)... Hem coorganitzat, així mateix, esdeveniments a Doha i a l'Havana, on recentment hem fet una fira d'hostaleria i una altra d'aliments. L'any que ve preveiem fer un saló relacionat amb temes de seguretat i un altre d'embalatge. Som un soci per a Cuba en l'àmbit firal.

O. G.: ¿Quin hauria de ser el pes del negoci internacional en el conjunt de l'activitat en els pròxims cinc anys?

C. S.: És difícil de quantificar. El que diem en el pla estratègic és que com més alternatives tinguem, millor. Serem prudents, tenim moltes converses, però hi ha molt risc en alguns països. El que no farem és invertir fora, fer recintes firals. Nosaltres aportarem know how, intel·ligència, capacitat, i això ens limitarà el ritme de creixement del negoci, però és el nostre model. Actualment és d'uns 8 milions d'ingressos.

O. G.: ¿Pot anticipar si el 2016 serà un any rècord?

C. S.: Serà un bon any, el nostre pressupost inicial era de 140 milions d'euros d'ingressos, que superarem àmpliament, i el nostre rècord està en 152 milions aconseguits el 2014. Si no és un any rècord, ens hi acostarem. Està anant bé; Alimentaria ha sigut un molt bon saló, i n'hem celebrat d'altres que no teníem previstos, com el de 3D o el de videojocs.

O. G.: ¿Estan tranquils sobre el que pugui passar amb l'MWC?

C. S.: Sí. L'última edició, com va dir GSMA, va ser la millor de la història. És un esdeveniment molt exigent que ha arribat a un nivell altíssim de presència d'expositors i visitants. Cada any és un examen per fer bé les coses, i l'endemà de l'MWC ja hi ha un equip pensant en la pròxima edició. Tenim un repte de mobilitat evident. Que una vaga entorpeixi la mobilitat és un punt negatiu, sens dubte. Crec que ho hem superat , però és lògic que disgusti l'organitzador i els afectats. Esperem que aquestes coses no tornin a passar, perquè no ajuden a ningú. Estem tranquils, la relació la GSMA és excel·lent.

S.S: ¿Quins plans tenen per a un altre dels certàmens històrics i importants que se celebren de la Fira de Barcelona, com és el Saló de l'Automòbil?

C.S.: El de Barcelona és l'únic saló de l'automòbil d'Espanya reconegut a nivell internacional per l'OICA, l'associació internacional de constructors. Aspirem a seguir enfortint-lo, ja que ha patit la crisi. El 2008, les vendes de turismes van caure prop del 30% a Espanya, però ara és un moment diferent. L'any passat vam impulsar una àrea dedicada al cotxe connectat, i seguirem apostant per aquest concepte. És un saló de cotxes, però buscarem aquesta part diferencial.

Notícies relacionades

S.S. : ¿La inversió a Spanair els ha deixat alguna herència?

C.S. : L'impacte de la inversió ha sigut neutre. Els riscos van quedar coberts i en el nostre cas no hi ha hagut impacte.

Temes:

+Innovació