Multa rècord a cinc fabricants de camions

La Comissió Europea imposa una sanció de gairebé 3.000 milions d'euros, la més alta de la història a la UE

Multa rècord a cinc fabricants de camions

EFE / OLIVIER HOSLET

1
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

Els fabricants de camions MANVolvo/RenaultDaimler, Iveco i DAF van formar durant 14 anys un càrtel per fixar preus i van tancar acords secrets per repercutir en els compradors els costos de la introducció de regles més estrictes contra les emissions. Unes pràctiques que, segons la Comissió Europea, vulneren les regles de la competència europea i que ja tenen càstig: una multa rècord de 2.926 milions d'euros.

Es tracta de la sanció més elevada imposada mai pels serveis de la competència de l'Executiu comunitari per la creació d'un càrtel. Fins ara, la més quantiosa pujava a 1.400 milions d'euros i corresponia a un cartell de fabricants de tubs de televisió l'any 2012. “No és acceptable que MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco i DAF, que produeixen entre ells nou de cada 10 camions mitjans i pesants a Europa tanquessin un càrtel per alliberar-se de la competència”, denuncia la comissària de competència, Margrethe Vestager.

Notícies relacionades

Segons l'Executiu comunitari, aquests cinc fabricants de camions van pactar durant 14 anys, entre el 1997 i el 2011, tant preus com la repercussió sobre els seus clients dels costos de les normes mediambientals per a camions de pes mitjà (d'entre 6 i 16 tones) i pesants (de més de 16 tones). “Aquest és un missatge clar per a les empreses que els càrtels no són acceptables”, avisa la danesa.

Dels cinc fabricants, l'únic que no haurà de pagar ni un euro de la multa serà MAN, a qui se li ha perdonat el 100% de la sanció, per informar de l'existència d'aquest càrtel. La resta hauran d'abonar diferents quantitats. La més gran correspon a Daimler, que haurà de pagar 1.008 milions; la segona DAF, amb 752.679 euros; la tercera a Volvo/Renault, amb 670.488 euros, i la quarta Iveco, amb 494.606 euros. Tots ells, segons la Comissió Europea, han reconegut la seva participació en el càrtel i han acceptat un acord amb Brussel·les.